יום רביעי, 13 ביוני 2012

האם האנדרואיד מאבד גובה?



הקרב בין Apple  וGoogle הוא קרב על תפיסות עולם עסקיות ואסטרטגיה שיווקית: גן פתוח מול גן סגור, מערכת הפעלה סלולארית שמאפשרת פיתוחים של צד שלישי וגמישה בהתממשקות (גוגל עם האנדרואיד) אל מול מערכת הפעלה סלולארית פחות סבלנית שמאפשרת עבודה בצורה אחת (Apple עם הiOs). למשך כמה חודשים היה נדמה שהאנדרואיד מנצחת את המלחמה ועובדת עוד ועוד נתחי שוק; בחודשים האחרונים נדמה שמתחיל להסתמן מפנה.
Google  בחרה באסטרטגיית הפצה גמישה – היא מאפשרת ליצרני מכשירים סלולאריים להשתמש באנדרואיד – גם מכיוון שהיא איננה יצרנית בעצמה וגם בשל אסטרטגיית נתח השוק שלה.
Apple, שהתחילה עם נתח שוק מאוד גבוה בזכות מכירות הiPhone, איבדה את ההובלה במכירות – לטובת Google  בזכות מכירות חזקות של שותפיה של Google ובעיקר סמסונג וקצת HTC.
אבל Apple  המשיכה וייצבה את צורת העבודה מול מפתחים ואת אסטרטגיית הEco system  שלה. היא לא נבהלה מזה שיותר מכשירים עם אנדרואיד נמכרים מאשר מכשירים Apple. היא המשיכה להתמקד ונראה שמאמציה נשאו פרי: לא רק שיש הבדל משמעותי במקור התנועה בגלישה סלולארית עם העדפה ברורה לApple. ניתוח של NetMarketShare  מראה שבעוד שמכשירי Apple אחראים ל60% מהגלישה הסלולארית – מכשירים מבוססי אנדרואיד אחראים רק ל20%.
אם נוסיף לזה עוד כמה תהליכים שהתרחשו בחודשים האחרונים כמו המכירה (שבינתיים הוקפאה) של Instagram  לFacebook שהגיעה לכמות משתמשים מדהימה רק עם אפליקציית iPhone. בינתיים הצלחת מכשירי הiPad ביססה את הצלחתה של הiOS  בטאבלטים ללא עוררין. ותשמעו מה היה למנכ"ל Fab.com להגיד: 95% מהגולשים המבקרים באתר שלו משתמשים בiPhone (או iPad).
צריך גם לזכור – פעם הiPhone  היה בלעדי בAT&T אבל בשנה האחרונה גם Verizon החלה למכור אותו וגם Sprint. Apple בצמיחה גם בסין. יותר ויותר משווקים מוכרים מכשירים מבוססי Apple ופחות אנדרואיד.
בעוד Google  נלחמה באסטרגיית נתח שוק, Apple  התמקדה ובחרה קהלים נכוים וערוצי הפצה. אבל יותר מהכל – היא שינתה את הקרב לקרב של פלטפורמות – ובזה Apple  מובילה על Google ובגדול: הEco System  שלה הוא המגובש ביותר שיש כיום בשוק. אבל הנתון המפתיע הוא שגם בנתח שוק מסתמן שינוי – וApple  חוזרת למכור יותר מכשירים ויותר נתח שוק.

יש סיכוי של ממש שבעוד 2011 הייתה שנת האנדרואיד, 2012 תהיה שנת Ios של Apple. השקת שרות המפות של Apple – שבעצם מחליף את התלות בשרות המפות של Google במערכת ההפעלה של Apple מסמן עוד נדבך בקרב בין הפלטפורמות. חוסר ההצלחה של Facebook לאחר ההנפקה מוסיף לה אינטרס לשתף פעולה עם Apple במלחמה כנגד Google (היריבה העיקרית של Facebook באינטרנט בעוד Apple פעילה בעיקר רק בסלולאר). אינטגרציה בין Apple  וFacebook תאפשר ביצוע פעולות בחשבון הFB שלי - בקלות רבה יותר דרך מכשירי הiPhone. משהו בסגנון מה שקיים כיום עם Twitter במכשירי הIPhone. לאנדרואיד אין מענה כרגע ונדמה שהמגמה משתנה, אך לא לעולם חוסן: בעולם הטכנולוגיה של היום אי אפשר לנוח על זרי הדפנה יותר מחודש, כי המתחרה מחכה לך בפינה עם שת"פ חדש או שידרוג משמעותי...