יום שבת, 27 בדצמבר 2008

הסוד של האנדרואיד



אם תתרכזו היטב ברגעים הבאים ייחשף לכם סוד שמור מאוד מעולם ההייטק.
לאחר חודשים רבים של שמועות השיקה סוף סוף Google את אנדרואיד - פלטפורמת הקוד הפתוח שלה עבור מכשירי סלולאר. קוד פתוח הוא גישה ההפוכה מגישת זכויות היוצרים והסכמי השימוש המפורטים, שנפוצה כיום בעולם הטכנולוגיה. מוצר קוד פתוח משווק עם המפרט המלא שלו ועם אישור לעשות בו שינויים.
Google, שהצליחה לשנות את חוקי המשחק כמעט בכל תחום אליו נכנסה, מאיימת כעת לחולל מהפכה גם בתחום התקשורת הניידת, אשר נשלט עד היום על ידי כמה חברות ענק, ולפתוח אותו ואת הטכנולוגיות הנדרשות לו לאינסוף שחקנים חיצוניים. "יש בעולם 1.2 ביליון איש המחוברים לאינטרנט", הודיעה Google במעמד ההשקה, "אבל יש 3 ביליון משתמשים בטלפונים ניידים" .
כדי לכבוש את שוק זה, מקדמת עכשיו Google סט פתרונות קוד פתוח שיהיו זמינים על ידי 34 חברות מובילות וביניהן ענקיות תקשרות כדוגמת מוטורולה, קוואלקום, HTC, ו- T-Mobile. השימוש בקוד פתוח נועד לקעקע את שלטונן של חברות ותיקות ומסורתיות, ובעזרת הטכנולוגיות הפתוחות שתספק Google בעלת הכיסים העמוקים, כל חברת תוכנה תוכל להציע לשוק העולמי יכולות סלולאר מתקדמות בעלות נמוכה יותר מזו האפשרית כיום.
הפלטפורמה החדשה וודאי תפר את שלוותן של אותן חברות המסתמכות, מייצרות או מוכרות מערכות סגורות לסלולאר. בין היתר מדובר בשחקניות משמעותיות כדוגמת מיקרוסופט, RIM, אפל או נוקיה. אנדרואיד תסופק בחינם לכל דורש והיא כוללת מערכת הפעלה חדשה לטלפונים ניידים, (Middleware) ממשק משתמש וגם כמה אפליקציות ראשונית עבור טלפונים ניידים. קיט הפיתוח עבור פלטפורמת האנדרואיד זמין למפתחים, וכך הם יוכלו המפתחים להתחיל ולכתוב תוכנות עבור פלטפורמת האנדרואיד.
מה שבעצם עשתה Google זה Engagement Campaign לקהל המפתחים: ע"י פרסום הקוד הפתוח לכולם, היא מאפשרת למי שירצה להפוך ולהיות מעורב בעצמו בכתיבת תוכנות למכשירים של Google. ומה המתכנתים הללו יעשו לאחר שיכתבו תוכנה לטלפון של Google? הם יקנו אותו על מנת להשתמש בו, ויספרו להוריהם על התוכנה שהם פיתחו ויציעו אף להם לרכוש מכשיר עם מערכת הפעלה אנדרואיד. ולאחר מכן הם יספרו לחבריהם על כך, וכו'.
מעבר לכך, Google כנראה מכירה את התיאוריה שלי על כך שיש לערב את הצרכנים על מנת שהם יעבירו את המסרים הלאה – Engagement that creates Media. הקוד הפתוח יוצר סביבו מדיה חדשה - כל המפתחים שעובדים על מנת לפתח תוכנות חדשות ואותם אנשים הם שמפיצים את המסר הלאה.
בעולם ההייטק גילו מזמן את חשיבות המעורבות – קוד פתוח זה בעצם Engagement Campaign.
ולכן האנדרואיד, מלבד היותה מערכת הפעלה לטלפונים סלולאריים מבוססת קוד פתוח של Google – הוא מהלך שיווקי מבריק שמיועד לקהל יעד של מתכנתים (קהל יעד מעולה לאמץ טכנולוגיות ולהפיץ אותן הלאה).
יריב לבסקי

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מעניין!
אחלה מאמר, כן ירבו

אנונימי אמר/ה...

לא חשבתי על זה ככה, תופעת הקוד הפתוח היא נושא מעניין - הניתוח מביא זווית חדשה.סחתיין