יום שלישי, 6 במרץ 2012

החברה הזו עומדת להשפיע על כל חברות התוכנה בעולם

Numecent

, תזכרו את השם הזה.
זו חברה שהצליחה לגייס 17,000,00$ ממשקיעים פרטיים ולא מקרנות. זו חברה שמצליחה, לפחות כך נדמה, לערער את כל המודלים של חברות התוכנה הקיימות.
השינוי הגדול שהיה עד כה בחברות התוכנה החל לפני כמה שנים; אני נחשפתי אליו כשMicrosoft הציגה בפניי (בתפקידי הקודם) את מודל הSaas. בקצרה, מודל הSaas מעביר חלק מהעבודה המיחשובית מהמחשב – לאינטרנט ובכך מאפשר לבצע פעולות 'כבדות' יותר במהירות, לפנות זיכרון במחשב, לחסוך את הצורך בDownload והתקנה של תוכנה על מנת לעבוד עימה (הסרת חסם רציני שכזה מאפשר להתנסות במהירות בהמון יישומים מיחשוביים); אבל Saas הוא גם מודל עסקי בתמציתו מאפשר לחברות תוכנה לגבות רק עבור השימוש. בדיוק כמו צריכת החשמל שלנו: אנחנו משלמים על החשמל שאנחנו צורכים, ולא על הגנרטורים ותחנות הכוח שמותקנות אצל חברת חשמל. המעבר לעבודה שכזו נקרא – מעבר לCloud כי העבודה מתרחשת ב'ענן' האינטרנט.
מהפיכה נוספת שעבר עולם התוכנה בשנים האחרונות הוא המעבר לVirtualization, שמאפשר עבודה 'מרחוק' על שרתים ובכך לחלק את עומסי העבודה. על מנת להתנסות בעומסים של 10,000 משתמשים, חברת סטאטאפ יכולה לרכוש זמן נתון (כמה שעות) בשרתים מרוחקים ו'לטסטס' איך זה המוצר שלהם ישרוד עומסים כבדים. כל זאת בלי הצורך לרכוש שרתים אלו.

Numecent מציעה מוצר שהוא מהפכני: Cloud Paging. המוצר מאפשר לכל תוכנה לעבוד מענן האינטרנט ללא צורך בהתאמה, חוויית המשתמש היא כאילו שהתכונה רצה אצלך במחשב או במכשיר הסלולארי. זה עובד גם אם האינטרנט מתנתק לכמה דקות. קראתי הסברים על איך שזה עובד וממה שאני מצליח להבין מתבצע סוג של 'הורדה' של חלק מהתוכנה, אבל הורדה מהירה ורק של החלק שצריך. זה כמו Progressive download של פעם, רק של תוכנה: הסרט מתחיל לרדת לפני שאתה צופה בו וכך נחסכת ההמתנה. להבדיל מוירטיאוליזציה שבה מתבצע Pixel streaming, כאן יש ממש תהליך של הורדת התוכנה.
ממה שקראתי, פתרון של Cloud מצויין לתוכן ליניארי (סרט או מיסוקיה) שבה יש התחלה, אמצע וסוף וניתן לדעת בצורה מדוייקת את כל השלבים של ההורדה מראש. אבל מה קורא בהורדה לא-ליניארית, כמו אפליקציה או משחק שבה כל שלב יכול להוביל לשלבים אחרים קדימה?
מסתבר שהחברה מספקת פיילוט ל11 אוניברסיטאות באנגליה – הסטודנטים משתמשים בכל מיני תוכנות בקלות, ודרך טאבלטים וסלולאריים – מתחברים בקלות. זה אפשרי כי אוניברסיטאות בד"כ משלמות סכומים מאוד נמוכים כיום על תוכנות ("מגזר החינוך"), אם בכלל.

אבל זה עוד כלום, כי מה שמדהים ב Numecent זה שהחברה עובדת במודל עסקי מאוד מעניין בעיניי: היא מוכרת את המוצר שלה לספקים, לHosters, כלומר מארחים – שישתמשו במוצר שלה על מנת להציע תוכנות מסויימות.

מדהים.

אם מה שהחברה הזו מנסה לעשות יצליח – זו אחת המהפיכות הכי גדולות בעולם התוכנה, אולי אפילו יותר מהSaas. גם היא היא לא תצליח בעצמה (ומרוב התלהבות של גיוס הון יש כרגע 107 בעלי מניות... זו בעייה של השקעות אנג'ל שלא מגיעות לקרן הון סיכון) – היא תשנה את התעשייה. ברגע שיהיה Proof of concept: זהו זה, עולם התוכנה לא יישאר כמו שהוא.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מדהים, מרתק. סחתיין.