יום רביעי, 11 במאי 2011

תובנות מעניינות על שוק הסמארטפונים

מחקר של IDC מגלה כמה עובדות מעניינות:
שוק הסמארטפונים צמח בכ79% בשנת 2010, זה אומר שהוא רחוק מרווייה ונמצא עדין בצמיחה.
היצרנית הכי גדולה (שמכרה הכי הרבה מכשירים) היא NOKIA, אבל אחריה בפער מאוד לא גדול נמצאת APPLE. אבל הצמיחה של APPLE היא לא בשלושת המקומות הראשונים - 'רק' 114% גידול במכירות משנת 2009.
סמסונג, אגב, גדלה בכ350% במכירות סמארטפונים בשנת 2010 שזה נתון מדהים לכשעצמו. גם HTC צמחה בצורה משמעותית עם 229% גידול במכירות משנה קודמת.
RIM, יצרנית הבלאקברי נמצאת במקום ה3 ביצרניות הסמארטפונים ואפילו צומחת בכ30%. שמיהו יסביר לי למה Microsoft עושה שת"פ עם NOKIA, שלא רלוונטית כמעט ב'עולם החדש' של הסמארטפון ולא מעדיפה פשוט לרכוש את RIM?


אז בואו ננסה לרכז את התובנות: מכשירים מבוססי אנדרואיד (HTC וסמסונג) צומחים הרבה יותר מIOS של APPLE. חברת Google מאפשרת ליצרניות מכשירים להשתמש במערכת ההפעלה שלה, אנדרואיד, והיא נהנית מהצמיחה של HTC וסמסונג שמגדילות משמעותית מכירות בזכות האנדרואיד. להן אין מערכות הפעלה סלולאריות משמעותיות משל עצמן. אבל יש כאן חתונה מוזרה, כי ברגע שסמסונג תחליט שהיא רוצה מערכת הפעלה משל עצמה, או שGoogle תשנה את תנאי השימוש באנדרואיד - 2 החברות ייפגעו. לסמסונג יש חנות אפלירציות קטנה, ולאנדרואיד חנות האפליקציות גדולה יותר. שתיהן חולקות מעט הכנסות מאפליקציות, ובעוד שלסמסונג יש הכנסות אדירות ממכירות המכשירים, הרי Google עדיין נאבדת במודלים שונים. האנדרואיד לא ממש מצליח להפוך למנוע הכנסות רלוונטי עבור Google.
חברת Apple פחות ממוקדת בנתח שוק (בדיוק כמו בשוק הPC) אלא מציגה אסטרטגיה אחרת: היא מחזיקה במערכת ההפעלה של עצמה, ומייצרת ומוכרת את המכשירים. אין חברה דומה לה מבחינה זו, רק RIM אולי יכולה להיות ברת השוואה. כך, כל ההכנסות ממכירות האפליקציות זורמות ישירות לApple. עד כמה השליטה שלה דומיננטית בהכנסות מאפליקציות יעיד הנתון הבא: מחקר חדש מגלה שApple מקבלת 75% מההכנסות מכלל שוק האפליקציות העולמי. מעבר לנתון המדהים הזה, מעניין לשים לב שעם פחות מ20% משוק הסמארטפונים בברזלים (מכירת מכשירים), Apple מחזיקה ב75% מההכנסות מהאפליקציות. מדהים. הצפי להכנסות רק מאפליקציות בשנת 2011 עבור Apple הוא כמעט 3 מיליארד דולר! הפער מחנות האלפליקציות של אנדרואיד הוא עצום: צפי ל425 מיליון דולר בלבד.
אז אתה לא חייב למכור הכי הרבה מכשירים בכדי להרוויח מאפליקציות, את זה אנחנו כבר יודעים. אבל האסטרטגיה של Apple שמשלבת הכנסות מברזלים (מכשירים) ומתוכנה (מערכת הפעלה סלולארית וכמובן אפליקציות) ואיננה תלוייה ביצרנים אחרים ישאירו אותה, במונחי הכנסות וריווחיות, מוביל עולמי לפחות עוד כמה שנים. לא לGoogle, לא לסמסונג ולא לMicrosoft יש כלים בטווח הנראה לעין להתמודד עם זה.

אין תגובות: