יום רביעי, 4 במאי 2011

קניבליזציה מנוהלת או הבא להורגך השכם להורגו

מיזם הסליקה שעובד עם מכשירי iPhone ומחבר להם מסופון קטן שמפאשר סליקה – Square (עילו כתבתי לא פעם) מקבל השקעה אסטרטגית. אפילו אסטרטגית מדי.

לפי Techcrunch, חברת VISA העולמית משקיעה כסף במיזם שבעצם עלול למוטט אותה, או לפחות לפגוע בה. הסיכון מSquare הוא יחסית גדול (אל מול המחזורים הלא מספיק משמעותיים שהוא סולק – קצת מעל ל60 מיליון דולר ברבעון) מהסיבה הפשוטה שהוא מטפל בבעייה שיש לבתי העסק, ולא בצד של הלקוח.
המון מיזמים מטפלים בצד של הלקוח שמבצע התשלום – החל מPay-Pal וכלה בהמון פתרונות Micro Payments. הקושי לבצע שינוי של ממש ולערער את מעמדן של VISA וMASTERCARD בטרזנקציות שמתבצעות כיום נובע מהקושי הרב לבצע שינויים כלשהם במסופים, הקופות, או מה שלפעמים אנחנו קוראים לו POS (POINT OF SALE). יש המון יצרני קופות, המון יצרני תוכנות, גירסאות תוכנה שונות וכל שחקן שרוצה 'לעקוף' את VISA או MASTERCARD צריך לחשוב על איך לעזאזל הוא מאפשר ללקוחות שלו לשלם בקלות.
את זה SQUARE פותרת. נכון, היא נמצאת בתחילת הדרך. נכון, המחזורים קטנים. נכון, זה פתרון שמתאים לעסקים קטנים בלבד כרגע, המוכר בעגלה ברחוב או הסוחר שמוכר בכמויות קטנות.
אבל זו התחלה, וכדרכה של התחלה – אי אפשר לדעת לאן זה יגיע.

אז למה VISA משקיעה בSQUARE?
• קודם כל – כי היא יכולה
• כמו כן – היא חושבת שעסקים בתחום התשלומים כנראה הם 'עסק טוב' (ויש לה נסיון בנושא...)
• היא כנראה קיבלה ואלואציה סבירה
• היא מעדיפה להשקיע ע"מ למנוע מהמתחרה שלה להשקיע
• אם תתרחש קניזליציה, ותשלומים יעברו לSQUARE - לפחות היא תהנה ממנה כבעלת מנניות
• ולבסוף, שוב – כי היא יכולה (אולי בעתיד ימנעו ממנה? ניגוד אינטרסים?)
השלב הבא של SQUARE בכלל יהיה לאפשר העברת כסף (ומידע) בין לקוח לסוחר, ללא מסופון קטן – רק דרך NFC או כל פרוטוקול אחר. זה סקסי, זה קל ויכול לאפשר חדירה הרבה יותר משמעותית.

אבל למה SQUARE מאפשרת למתחרה פוטנציאלי להשקיע בה?
אפשר למנות כאן את כל הסיבות שמניתי קודם, אבל הסיבה העיקרית היא שSQUARE לא באמת מעוניינת לשנות את התעשייה של התשלומים, אלא פשוט מעוניינת להצטרף ל'חגיגה' של שוק התשלומים. ועם בעל מניות שכזה (VISA) יש לך כרטיס כניסה מובטח ל'חגיגה'...

2 תגובות:

ציקי אמר/ה...

יפה, אבל זה לא זה ולא זה - סתם גחמה של איזה VP BIZ DEV שיש לו תקציב לסיים עד סוף השנה..

אנונימי אמר/ה...

יפה מאוד, נכון מאוד