יום שלישי, 14 בפברואר 2012

גבירותי ורבותיי, מהפך!

כתבתי כאן בעבר על הפרסום של אחד השותפים ב Y Combinator: Kill Hollywood . היום יש הכרזה על מהפיכה של ממש, לא פחות, לפחות בעיניי. בחור בשם ברהאם כהן (משלנו, אלא מה?) שאחראי גם על פרוטוקול BiTtorrent הכריז על פרוטוקול בשם BitTorrent Live.
הפרוטוקול הזה מאפשר למי שרוצה לשדר תוכן Live (להבדיל מVOD או תוכן שאפשר לצפות בכל רגע נתון).
אם ניקח רגע צעד אחורה, ספק שידורים שמתכנן לשדר VOD - מצבו יחסית פשוט. גם אם יש 1000 צופים שעומדים לצפות בסרט מסויים, הסיכוי נמוך שיותר משניים – שלושה יצפו בבת אחת, אלא כל אחד יתחיל ברגע אחר. כך, צוואר הבקבוק (Constraint) הינו לכמות נמוכה של צופים ואין צורך בתשתיות תקשורת ומיחשוב מפותחות; לא כך המצב עם שידורי LIVE – כל הצופים צופים בבת אחת ורוצים לראות בזמן אמת את מה שקורה.
זה גורם לזה שיש המון מערכות מצויינות לשידורי IPTV במודל On-Demand אבל מעטים הפתרונות לLIVE (אם יש טובים כאלה בכלל..).
BitTorrent Live משנה את המצב הזה לחלוטין. הפרוטוקול (שיינתן חינם למי שאינו עושה שימוש מסחרי, כלומר גובה כסף) משתמש במודל שיתופיות – ע"י יצירת Delay קטן של כמה שניות הוא משתמש בכל מי שכבר צפה בקטע – להיות המפיץ, ובכך מוריד את צוואר הבקבוק בכעד 90%!
הפתרון הזה הוא מהפיכה, לא פחות. לעתים נדירות קורה שמגיע פתרון לתעשייה – שעם הגעתו הוא משנה את חוקי המשחק. שימוש ב BitTorrent Live מוריד את התקורות (עלויות ההקמה) לכל מי שרוצה לשדר LIVE , מה שלעתים היה זול לא פחות בטלויזיה – יעבור למצב שבאינטרנט ישלוט. כל ספקי התכנים יעברו להשתמש בפתרונות כאלה ודומים. חברות רבות יצטרכו לשנות את המודל העסקי שלהם (Livesteam או Ustream גובות כיום בעבור כל משתמש שצופה – המודל שלהם כרגע התרסק לחלוטין!).
יהיו מי שיגידו שפתרון שדורש הורדה חד פעמית לBrowser – אינו מושלם. אבל יהיו פתרונות דומים שמושתתים על הפתרון הזה, ויותר מזה – אם ברהאם ימשיך עם תפיסת עולמו יכול להיות שהפתרון הזה יהיה בסוף קוד פתוח שיאפשר להשתמש בו למוצרים רבים. כרגע SDK נמצא בעבודה וערכה שכזו תאפשר שילוב במוצרים נוספים רבים. פרטים נוספים יש כאן בכתבה



גם המוצר הזה לא יהיה הדומיננטי בעוד 3 שנים, וזה מה שקורה בד"כ עם מהפיכות – דווקא המוצר השני והשלישי טובים יותר – אין ספק שיש כאן מהפיכה של ממש!

לי אישית אין ספק: BitTorrent Live עומד להפוך את שידורי הLIVE לנגישים יותר, ויאפשר לעשות לשידורים LIVE - מה שInstagram וFACEBOOK עושות לתמונות. מה זה אומר? שבעוד 3 שנים, כשיהיה פיגוע – הראשון שיצלם את זה ויעלה את זה לTwitter שלו – יוכל לגבות הרבה כסף, אבל גם להפוך לתחנת שידורים.
BitTorrent Live – מהפיכה של ממש.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

יפה, אבל הפרוטוקול הזה משתמש בP2P ולכן נחסם ע"י רוב ספקי האינטרנט