יום שני, 23 באפריל 2012

ג'ובס, טים קוק וציפי לבני: על נעליים גדולות ומורשת





בקיץ 2008 חברו חלק מפורום החווה (או לפחות כך נטען בתקשורת) – אל ציפי לבני. ללבני היה חשוב להציג את הקשר עם 'אנשי שרון' לשעבר כדי לנסות ולייצר מציאות שבה הציבור יחשוב שעצם תמיכתם בה הופך אותה ליורשת של אריק שרון.
בלי להיכנס לפוליטיקה ולנתח מה עשתה הגברת לבני, או לא עשתה – אנחנו יודעים כיצד זה הסתיים. מורשת לא קונים במכולת, ובטח שלא בדמי ייעוץ חודשיים.

טים קוק שנכנס אל הנעליים אולי הכי גדולות של המאה ה21, נעליו של סטיב ג'ובס, שומע הערות רבות אודות ה'מורשת של סטיב ג'ובס'. 'מה סטיב היה עושה עכשיו' זו שאלה שאני בטוח שנשמעת בכל יום מס' פעמים ברחבי משרדי חברת Apple.
האם סטיב ג'ובס היה משיק את הטלויזיה כשהיא במצב מוצרי כזה (נניח 80% מוכנה?), האם סטיב ג'ובס היה רוצה להשיק iPhone בצורה כזו או אחרת (החומר שממנו יהיה עשוי הiPhone5 נראה נושא שנוי במחלוקת). אבל שאלת השאלות כיום היא – מה היה עושה סטיב ג'ובס עם סוגיית השקת ה-iPad Mini. התקשורת שניזונה ממיתוס ג'ובס (ותרמה המון לבנייתו והפצתו) תורמת את חלקה בבחינה של החלטות שטים קוק מקבל אל מול זכוכית המגדלת ה"ג'ובסית".

רגע, האם בכלל היה יכול להיות iPad Mini  אם סטיב ג'ובס היה חי כיום?

ה LATimes טוען על הiPad Mini – "iPad mini: סטיב ג'ובס היה אומר לא"(18/4/2012).
ה Times of India – "iPad mini: האם סטיב ג'ובס היה מרשה לזה לקרות?" (20/4/2012). כלומר, לא רק מאשר את זה אלא 'מרשה' (בחרו במילה Allow), עד כדי כך הם חושבים שלא נכון להשיק iPad Mini.
CNN הקדיש כתבה לבחינה של מה סטיב ג'ובס חשב ואמר על הiPad mini. מיותר לציין שהמנהיג הטכנולוגי הנערץ לא ממש חשב דברים טובים על האפשרות הזו. לזכותם ייאמר שבסוף הכתבה הם הזכירו שגם כאשר Apple עבדו על מכשיר טלפון – הם הכחישו נמרצות.

אז מה באמת חשב ג'ובס על iPad Mini? או מה הוא רצה שנחשוב שהוא חשב?

המורשת של סטיב ג'ובס איננה מדע מדוייק.הוא לא השאיר ספר מדוייק עם מתכון של כיצד להמשיך לשמר את האגדה ושמה Apple (למרות שנטען לא פעם שהוא נתן הנחיות כמה שנים קדימה). טים קוק, שכנראה אחראי יותר מכולם (חוץ מג'ובס) לזה שApple  'השאירה אבק' למתחרים יודע: עשייה היא הדבר שהנחה את ג'ובס. נכון, גם חדשנות, יצירתיות, שבירת מוסכמות. אבל בעיקר המון עשייה.

האם יש טעם להתדיין מה ג'ובס היה עושה? האם מישהו יודע מה הוא היה עושה? האם ג'ובס, חצי שנה-שנה לפני היה יודע מראש מה הוא היה עושה?
ומה בכלל הטעם בכל הדיון הזה אם אפשר להשיק עוד מוצר מנצח שיעזור לשמר את המובילות בשוק?

כל מי שקרא את הביוגרפיה של ג'ובס (ומי שלא – מוזמן לעשות זאת לאחר שיסיים לקרוא כאן) יודע שג'ובס היה מוכן לשנות את דיעותיו. נכון, זה לא היה קל, ונכון שהוא היה עקשן כמו פרד. אבל ג'ובס תמיד היה קשוב לסביבה, לתחרות וקרה שהוא שינה דעתו על משהו. נכון, זה לא קרה לאחר ששיכנעו אותו אלא בד"כ לאחר שהוא החליט כך. אבל הבנאדם ידע להתבונן במציאות וגם לייצר מציאות חדשה. גם אם לפני חצי שנה ג'ובס חשב שiPad mini זה רעיון רע – יכול להיות שהוא היה משנה את דעתו אם היה חושב שלמתחרים לא יהיה מענה כנגד המוצר הזה.

אין לי מושג מה ג'ובס היה עושה אם היה חי, ויכול להיות שגם לטים קוק אין מושג. אבל לאחר ההשקה של iPhone 4 והNew iPad – שתיהן מהמוצלחות שידעה Apple, קצת לפני ההשקה של הApple TV  וה-iPhone5 טים קוק צבר מספיק נסיון לדעת.

המורשת שהשאיר אחריו ג'ובס היא של עשייה. ללא פשרות, בלי להסתכל אחורה, בלי להתייחס אל התחרות. טים קוק לא צריך פורום חווה בשביל זה. הוא ממשיך בעשייה. במקום לחשוב מה ג'ובס היה עושה או להתייחס למה ג'ובס היה חושב – טים קוק ממשיך ומצעיד את Apple  קדימה.

טים קוק לא מנסה להיות המחליף של ג'ובס. הוא מצליח להיות טים קוק.

אין תגובות: