יום שישי, 13 בנובמבר 2009

Google ממשיכה הלאה - בדרך להיות חברת תקשורת...

לפני יומיים, ביום חמישי, Google פירסמה בבלוג שלה על רכישת Gizmo5, חברת VOIP שמשתמשת בפרוקוטקול SIP. זה אומר שאם Google תרצה (וסביר להניח שכן), היא תטמיע חלק משרותי Gizmo5 בשרותי הGoogle Voice.
כבר הזכרתי כאן לא פעם את זה שGoogle בעצם רוצה להיות חברת תקשורת, והיא עושה עוד צעד בכיוון זה. הרכישה האחרונה שלה בתחום הVOIP הייתה כאשר רכשה לפני שנתיים את חברת GrandCentral שלה היה מוצר VOIP עם ממשק בסיסי. Google שיפרה את המוצר מאוד וכיום הוא מוצר הדגל שלה בפעילות VOICE -ויש לשרות מעל ל1,000,000 מנויים. עם רכישת פעילות Gizmo5 אני מניח ש2 המוצרים ישתלבו למוצר אחד וכל משתמשי Gizmo5 (מיליונים) יחלו להשתמש בGoogle Voice.
אני לא רוצה לחזור ולפרט מה שכבר הזכרתי אודות הפעילות של Google Voice (תקראו את הפוסט מחודש יולי), אבל כאשר Google מבצעת רכישה - זה בד"כ לבצע קיצור דרך - כלומר היא רוצה ביכולת שלה לספק שרותי Voice תוך שימוש בVOIP כמשהו אסטרטגי.
השבוע דובר על זה שJajah הישראלית-אוסטרית, חברת הVOIP, תימכר כאשר אחת המועמדות היא Microsoft. יכול להיות שבGoogle נלחצו - והבינו שגם אם העסקה לא תצא לפועל יש כאן מהלך מאוד חשוב מבחינתם.
אם ייצא לפועל, או לא, יש כאן בגרות גדולה של השוק מכמה הבטים:
האחד - התמחיר - לפני כמה שנים רכשה eBay את Skype (חברת הVOIP החלוצית) בסכום של 2.6 מיליארד דולר. לאחר כשנתיים היא נאלצה למחוק סכום גדול מאוד מהשווי של עצמה בשל תקוות השווא שנתלו בeBay. כאשר דובר על עסקת Jajah הסכום של 400 מיליון דולר הוזכר. אף חברת VOIP לא תתומחר יותר בסכומים לא הגיוניים של מיליארדים. גם Google כנראה שילמה כמה עשרות או מאות בודדות של מיליוני דולרים בעבור Gizmo5.
העתיד כבר כאן - הVOIP, שהומצא לפני יותר מ10 שנים ע"י אודיוקודס הישראלית, אינו בגדר הבטחה עתידית - אלא מקיים. זה משפיע על הסעיף הקודם של התמחיר כי מכפילי ההכנסות במכירה לא יהיו גבוהים כמו חברות שהעתיד שלהן עדיין לפניהן (מכפיל 30 ואפילו 50), אלא מכפילים נורמליים של חברות שרותים (מכפיל 10). אבל מעבר לזה השוק מבין שהVOIP אינו גימיק אלא טכנולוגייה שעוזרת לשנות את המציאות.
ההזדמנות - העברת תקשורת תוך שימוש בפרוטוקלים של אינטרנט מאפשרת להיכנס אל המחשבים ואל הטלפונים הסלולאריים עם אפליקציות - ולהציע ללקוח מחירים זולים הרבה יותר מאשר מה שהוא משלם בעבור שיחה מבוססת סלולאר. יש כאן הורדת מחיר ללקוח, וכמו תמיד - הזדמנות כזו תאפשר לAttackers חדשים להיכנס לשוק ולהציע מחירים זולים מאוד ולנשל את החברות הגדולות מנתחי שוק גדולים.
הסינרגיה - מה הקשר בין Apple, Google וMicrosoft ובין כבלים של נחושת? כלום. ומה הקשר ביניהן ובין אפליקציה מבוססת אינטרנט? הרבה! ולכן זו ההזדמנות לסינרגיה בין מכשירי הקצה (סלולאר ומחשבים), ערוצי ההפצה (תוכנות ומערכות הפעלה) ומודלים עסקיים.

אני מהמר שיש כאן תחום שתוך שנה-שנתיים כל 3 החברות אותן הזכרתי יפעלו בו בצורה כלשהי - זו ההזדמנות שלהן לגבות הכנסה קבועה מהלקוחות שלהם, והם לא יפספסו את ההזדמנות.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מסכים איתך..אכן גוגל בדרך להיות חברת תקשורת

Unknown אמר/ה...

מאוד מעניין. יופי של ניתוח