יום שישי, 5 במרץ 2010

Facebook - מ0 ל100 תוך 6 שנים בלבד!



לפי ידיעה שהתפרסמה בWall Street Journal l, הכנסות Facebook בשנת 2010 יכולות להגיע עד 2 מיליארד דולר. לFacebook יש למעלה מארבע-מאות מיליון משתמשים כאשר בכל שנה היא בערך הכפילה את הכנסותיה מאז היווסדה ב-2004. בארצות הברית, Facebook הוא האתר הרביעי מבחינת התעבורה. בישראל ככ-2.5 מיליון ישראלים חברים אקטיביים ברשת החברתית, Facebook הוא האתר הנצפה ביותר בארץ מבחינת זמן שהיה באתר.


Facebook בעצם הצליח לעשות מה שפעם Second Life (זוכרים?) ניסו לעשות. האתר יוצר מקום שחלק גדול מהעולם ממש נמצא בו חלק ניכר משעות היממה, שלא לדבר על צעירים שממש מנהלים את חייהם דרך האתר.



ההערכות הן שFacebook מתכונן להנפקה. אם אכן יעשה זאת, השווי הצפוי לו יהיה בין 35 מיליארד דולר ל40 מיליארד דולר, הכל תלוי בהיקף ההכנסות שהוא יפרסם בעת ההנפקה. כולם שם עובדים בקצב רצחני בשביל להביא נתונים טובים ככל שאפשר ע"מ להגיע להנפקה עם מקסימום הכנסות (הם אפילו פתחו נציגות בישראל...). לשם השוואה, כיום Google עומדת על שווי של כמעט 180 מיליארד דולר וApple כמעט ב200 מיליארד דולר שווי. לכן קשה לאמר ש35 מיליארד דולר הוא שווי גבוה כ"כ, מצד שני Google הונפקה בשווי של 27 מיליארד דולר מה שנחשב אז להנפקת האינטרנט המוצלחת ביותר.


בFacebook מקווים להגיע לשווי קצת יותר גבוה מזה ולהירשם כהנפקה המוצלחת אי פעם בתחום האינטרנט.



הכל החל ב2004, עם הקמת האתר שנקרא אז thefacebook.com. מארק צוקרברג היה בן 19 בלבד כאשר הקים את האתר שכיום, 6 שנים לאחר מכן, נחשב למשמעותי ביותר אחרי Google. הנה סיפור הקמת האתר כפי שמציג אותו אתר BusinessInsider. וזה מזכיר לנו למה לפעמים נאיביות של צעירים יכולה לשנות את העולם. רק בעידן של היום חברה יכולה להגיע מאפס משתמשים ל400,000,000 תוך 6 שנים בלבד. מעובד אחד שמתכנת בלילות לשווי של עשרות מיליארדי דולרים. זה קצת חסר פרופורציות בעיניי, הקלות שזה יכול לבוא, היא הקלות שזה יכול גם ללכת. מארק צוקרברג יעשה איזה סיבוב, ומגיע לו, אבל כולנו צריכים לזכור את המחזוריות של החיים ושל השווקים ולדעת שבכל רגע הכל יכול להיגמר ולשנות מגמה.


ולמה אני קצת באווירה סקפטית? Apple בשיא של כל הזמנים והאווירה בנאסד"ק חיובית. עדיין, שנייה לפני שאני מגדיל את החשיפה שלי למניות אני מזכיר לעצמי – בדיוק כמו שFacebook הגיע מ'אפס למאה' תוך 6 שנים, כך הכל יכול לחזור אחורה מ'מאה לאפס' תוך 6 חודשים (או פחות).


אין תגובות: