יום רביעי, 8 בספטמבר 2010

לרדוף אחרי הגבינה: גוגל ממציאה מחדש את החיפוש (האם יש עדיין טעם בזה?)


לפני כמה ימים השיקה Google שרות חדש שנקרא Google Instant. הארוע לווה ברעש תקשורתי ובהכרזה של סרגיי ברין ש'אנחנו רוצים שGoogle Instant' יהיה החצי השלישי של המוח שלך' (תזכירו לי - כמה חצאים יש בשלם?..)
שרות Google Instant מזרים תוצאות חיפוש כבר בזמן שאנחנו עדיין מקלידים את המילים אותן אנו מבקשים לחפש. זה חוסך זמן רב למי שמחפש והצגה של התוצאות תוך כדי ההקלדה יכולה לחסוך לו להקליד את כל המילה.
אבל האם Google צריכה עדיין להמשיך ולשפר עוד ועוד את עסקי החיפוש?

בשביל לענות על זה, בואו נסתכל קצת על Microsoft. החברה שביססה את מעמדה על מכירה של תוכנות הפעלה ומשרדיות למחשב האישי. בשנים האחרונות Microsoft חווה בעייה: השוק זז ממנה. חלק גדול ממה ששימש המחשב האישי – עובר לאינטרנט כתוצאה משיפורים טכנולוגיים (רוחב פס) ושינויים צרכניים (יותר שימושים בסלולאר). חברת Microsoft עומדת ורואה את תעשיית המחשבים האישיים נחלשת, וטכנולוגיות כמו מכשירי טלפון חכמים (סמארטפון) ומכשירי Tablet – יהפכו את המחשבים האישיים לכמעט לא רלוונטיים בעוד כמה שנים. עדיין, יש חברות שהצליחו לנצל את השינוי הזה לטובתן – Apple לדוגמא. החברה עקפה את Microsoft בשווי השוק שלה לא מזמן – רק ב5 שנים האחרונות. אבל היו אלה השנים שהמגמה התהפכה לרעת המחשב האישי (PC) וApple שייצרה (ועדיין מייצרת) מחשבים אישיים (MAC) זיהתה זאת וניצלה לטובתה את השינויים.

נחזור רגע לGoogle: רוב הכנסות החברה מגיעות מחיפוש. אבל נתח השוק של החברה כבר כמעט ואינו גדל, ולפי Comscore במאי השנה, לראשונה לאחר עשור – הוא אפילו קטן ב0.5%. הצמיחה של Google בעסקי החיפוש יכולה להגיע מיותר חיפושים בעולם או בגידול ממחיר של כל מודעה. גם אם אחד מהם יקרה הרי מדובר בגידול לא משמעותי, שלא מפעילות חדשה.
Google, ואין כאן בכלל ספק, היא חברה רצינית שמבינה את הסיטואציה אליה נקלעה ועובדת ללא הרף על שרותים נוספים. בחודשים האחרונים היא השיקה שרות חדשני שנקרא Google Wave שאמור היה להחליף את השימוש באימייל שלנו (והספיקה מאז להודיע שהשרות נכשל – כל הכבוד על המהירות והישירות של המנהלים שם), שרות VOIP שיאפשר שיחות טלפון מבוססת רשת אינטרנט, היא עובדת (כנראה) על רשת חלופית לFACEBOOK והיא נכנסה לשוק מערכת ההפעלה הסלולאריות עם מערכת האנדרואיד.
Google גם שולטת היטב בכל הטריקים - בהשקת המהלך של Google Instant היא מסיימת את קיומו של כפתור "I'm feeling lucky" שהיה מכניס היישר אל תוצאת חיפוש מסויימת ללא המעבר בעמודי Google שמראים פרסום. ההנחה בשוק היא שמדובר על כ1% מהחיפושים היו מסתיימים בלחיצה על הכפתור הזה ובעצם היו מונעים מGoogle את ההכנסות מפרסום. מהלך 'קטנטן' שתורם כ100 מיליון דולר לשורת הרווח של Google (לא הרבה במונחים שלה).

אז ראינו שGoogle לא מחכה, ומנסה כוחה בשרותים נוספים ובגיוון מקורות ההכנסה שלה. אבל האם יש לGoogle שפן אמיתי שהיא יכולה לשלוף מהכובע על מנת להציל את עצמה מגורל דומה לזה של Microsoft?

אם יש לה אחד כזה, הוא בטח לא בתחום החיפוש. Google Instant יכול לחסוך לגולש הממוצע בבית כמה שניות בכל חיפוש, אבל המחיר שGoogle יכולה לשלם הוא עצום – המיקוד בשוק החיפוש, שוק שהפסיק לצמוח הוא שגוי מבחינתה.

אין תגובות: