יום חמישי, 9 בספטמבר 2010

הקרב על הטלויזיה מתחמם: אפל נגד גוגל


ההכרזה של Apple על ההשקה מחודשת של פתרון הטלויזיה שלה, הApple T.V. הבהירה באופן ברור עד כמה ההבדל בין הפתרון הזה ובין Google T.V. גדול.
Google מנסה להפוך את הטלויזיה לסוג של מחשב, עם ווידג'טים ומערכת הפעלה (של Google כמובן), וכך המחשב הזה יאפשר לנו צריכת תכנים דרך האינטרנט – היישר אל המסך שלנו בסלון.
Apple אוחזת בתפיסה שונה לגמרי: התובנה שלה היא שצרכנים לא מעוניינים במחשבים בסלון שלהם והיא מנסה להתחבר אל האביזרים שכבר נמצאים שם ולהשלים אותם.
זו אולי הפעם היחידה שApple איננה יוצאת מנקודת הנחה שהפתרון שלה עומד לחולל מהפיכה, אלא יותר דוגלת בהתפתחות טכנולוגית לדור הבא – של הסלון שלנו. פחות Revolution, יותר Evolution. המכשיר של Apple היא סוג של Add-on, בנוסף לממיר הטלויזיה ולקונסולת המשחקים שכבר נמצאים שם. אין לApple T.V. חנות אפליקציות, אין דפדפן אינטרנט ואין משחקים. פשוט לחבר את זה לטלויזיה ולקלוט להזרים (Stream) שידורי טלויזיה בסלון. "אנשים לא רוצים מחשב בסלון שלהם" אמר סטיב ג'ובס, "יש להם מחשב בחדר אבל בסלון הם רוצים טלויזיה. הם שמים טלויזיה בסלון בשביל בידור..זה משהו שקשה לחברות המחשבים להבין אבל קל מאוד לצרכנים. הם פשוט מבינים את זה.."
Google מנסה לשנות ולעשות מהפיכה – ולהיות נקודת הגישה, הממשק של הצרכן – אל הטלויזיה. הפתרון שלה ממוקם בין הטלויזיה ובין הממיר ומיועד לייתר את הממיר בכלל. מדובר על מהפיכה גדולה שבה הצרכן יחווה חווייה שונה כאשר הוא בסלון עם נגישות רבה לתכנים ואפשרויות. אבל היא גם מסובכת יותר ופחות קלה להפעלה.
אם Google מנסה להחליף את הממיר שבסלון, Apple מנסה להחליף רק את הDVD. השאלה היא האם הצרכן בכלל מוכן לשינוי, ואם כן – לאיזו רמת שינוי.

Google לוקחת כאן הימור מאוד גדול על הדרך שבה אנחנו צורכים תכנים בסלון שלנו, ומנסה לעשות שינוי של ממש. היא קופצת היישר אל Disruptive technology, כזו שמשנה בצורה מהותית את הדרך שבה אנחנו משתמשים בטכנולוגיה. דווקא Apple, שעשתה זאת עד עכשיו עם כמה מוצרים שלה (MAC, iPod, iPhone ועכשיו ה-iPad) ותמיד ניסתה להביא משהו חדשני שישנה את הדרך שבה אנחנו צורכים ומתנהגים, מתייחסת את הסלון הביתי בצורה מקודשת: היא 'שלה נעליה מעל רגליה' ומבינה שהסלון הוא מקדשו של הצרכן המודרני. וקשה מאוד לשנות את המקדש של הצרכן, הרבה יותר קל להצטרף אל 'אביזרי הדת' שבו (ממיר, טלויזיה, קונסולת משחקים) ולחיות איתם בשלום.

2 הטכנולוגיות יהיו זמינות בקרב, מי מהן תצליח לבצע שינוי בהתנהגות הצרכן?
ההימור שלי – בסלון אנחנו מחפשים נוחות, לא סביבה טכנית. הצרכן לא יוותר בקלות על חוויית ה Lean back ויחליפה בהישענות קדימה ועיסוק רב בחיפוש אחר התוכן. זה מתאים לחדר העבודה, אך לא לסלון.
הגישה של Google בעייתית וקשה לראות אותה מצליחה, הגישה של Apple פשוטה יותר אבל גם לה יש כמה מכשולים בדרך.
לדעתי, Google לא תצליח לעשות Revolution.
Apple כן תצליח לעשות Evolution אבל היא תהיה רק תחילת הדרך של השינוי לצרכן בדרך שהוא חווה את התכנים שלו. הסיכוי שApple T.V. תהפוך למוצר משמעותי כל כך של Apple – אינו גבוה.
ההערכה האישית שלי שApple פשוט מתחילה בקטן ותוך כמה שנים תבצע עוד שדרוג מהותי של הApple T.V.: הפתרון שהיא השיקה היום הוא רק כרטיס הכניסה שלה למקדש שלנו.

אין תגובות: