יום שישי, 24 בספטמבר 2010

ממה אפל צריכה להיזהר?


הiPad שמתברר כהצלחה עצומה ומכר כבר מיליוני יחידות: הנתונים על הרבעון הראשון להשקתו היו מיליון יחידות שנמכרו בחודש, כבל אחד מהחודשים. וזה רק מארה"ב. ההערכות הן שבד בבד עם פתיחת שווקים נוספים כמו אירופה, סין ואוסטרליה מכירות הiPad יגיעו בשנת 2011 לכ20 מיליון יחידות בשנה. ווואו.
זה אומר שתוך קצת מעל לשנתיים וחצי מהשקתו הiPad יכול להיות שיהיה אחד המכשירים הכי פופולאריים בעולם עם 50 מיליון משתמשים. לiPhone זה לקח קצת יותר זמן.
אבל השאלה הקלאסית היא האם זה יגדיל את המכירות של Apple?
זה לא טריוויאלי. בעוד מחיר הקנייה הממוצע של MAC הוא 1267$, מחיר הקנייה הממוצע של iPad ושל MAC יחדיו בחודש יוני האחרון היה נמוך יותר - 1031$, כי הiPad יותר זול.
המון אנשים נורא רצו MAC שתמיד נחשב קצת 'מותרות' כי הוא יותר יקר מPC. המחיר שלו הרבה יותר יקר וקהל לקוחות רחב תמיד רצה מוצר של Apple אבללא יכל להרשות לעצמו.
הiPad הוא מעין 'MAC להמונים',מכשיר טוב אמין וזול.הוא מאפשר להם לרכוש מוצר של Apple במחיר שהם יכולים להרשות לעצמם. אבל מה שApple לא יכולה להרשות לעצמה הוא שתהיה 'קניבליזציה' (כלומר פגיעה בנתח השוק) של הiPad על חשבון הMAC. כל עוד קהל לקוחות חדש ירכוש את הiPad הרי שApple צפוייה להגדיל הכנסותיה; אם חלק מהלקוחות יעברו מרכישת MAC לרכישת iPad הדבר עלול לפגוע בהכנסות של Apple.
יש דרכים לנהל סיכון של קניבליזציה וApple אלופה בזה ובניהול מחזור חיי המוצרים שלה. החל מהמשך שיפורים בMAC, דרך שינוי במחירים שלו שיהפכו אותו לנגיש וזול יותר להמונים וכלה בהמשך מסעות שיווק ונסיון ליצור קטיגוריה חדשה עם הiPad. אין ספק שאם יש חברה שיודעת להתנהל באופן הזה זו Apple.

אין תגובות: