יום שבת, 4 ביוני 2011

הבקשה להנפקה של גרופון מגלה: גרופון מפסידה הרבה כסף

כתבתי כאן כמה פעמים בעבר על המודל הבעייתי של Groupon. הנתונים

שהחברה חושפת לצורך ההנפקה מגלים שGroupon הפסידה מעל ל400 מיליון דולר בשנת 2010. אין ספק שקצב המכירות נראה מרשים, עם הכנסות של מיל ל700 מיליון דולר, אבל ההפסדים מעלים סימני שאלה על יציבות המודל העסקי של החברה.
גם AMAZON הפסידה כסף בשנים הראשונות שהיא נסחרה בנאסד"ק, אבל לאחר מכן היא החלה להרוויח. ובטונות.
אבל האם עתידה של Groupn יהיה זהה? האם אפשר להניח שהיא תעבור להיות ריווחיות בעתיד?
אני לא בטוח. צריך לקחת בחשבון דבר אחד: רף הכניסה לתחרות בשוק הקופונים הוא מאוד-מאוד נמוך. לGroupon אין שום טכנולוגיה ייחודית, הסכמים ארוכי טווח או צבר לקוחות משלמים באופן קבוע. יש לה מודל שיווקי מעניין, שהרבה חברות יכולות לחקות בקלות יתרה, יש לה מותג מצויין, אבל לAMAZNON, GOOGLE, FACEBOOK ועוד חברות אינטרנט אחרות יש מותג מצליח הרבה יותר והן יכולות להתחרות מולה בקלות. כל אחת מהן כבר נמצאת בשלבים שונים של פעילות דומה לGroupon.
בצורה שהעסק שGroupon מתנהל, החברה צריכה בכל יום לצאת מחדש לזירה השיווקית, לאסוף לקוחות, לגייס בתי עסק, להציע מבצעים ולקוות שההצלחה של היום תהיה זהה להצלחה של אתמול. אין נכסים. זה עולה המון כסף לצאת בכל יום מחדש למלחמה שיווקית: יש לחברה 7000 עובדים!, שמייצרים הכנסה של 700 מיליון דולר. לשם השוואה, יש לFACEBOOK רק כ2000 עובדים והכנסה של מעל מיליארד וחצי דולר (פי שתיים מGROUPON עם פחות מ1/3 מהעובדים). כל עובד בGROUPON מייצר הכנסה של כ100K$. זה ממש לא הרבה. לשם השוואה, חברת תקשורת בישראל מייצרת בין פי 1.5 לבין פי 2 הכנסות לעובד.. (אני מקווה שחישבתי נכון, תבדקו אותי – בדקתי פעמיים).

אז מה קורה כאן? למה החברה מנפיקה, לפי מה היא תתומחר ומה הנכסים שלה?
זה לא ממש נכון לאמר שאין לGroupon נכסים בכלל, יש לה עשרות מיליוני לקוחות מנויים (83 מיליון) על מייל יומי עם הצעות שיווקיות. אבל יש עוד כמה עשרות, אם לא מאות חברות בארה"ב שיש להם רשימת לקוחות מנויים טובה לא פחות.

הגרף המצ"ב, המציין את היחס בין ההכנסות להפסדים יכול להעיד שהחברה קונה עסקאות ונתח שוק: מפרסמת בהרבה מאוד כסף על מנת להביא מספיק גולשים ושירכשו את הקופונים ומספיק בתי עסק שיתנו הטבות שכאלה. הגרף גם יכול להעיד דברים אחרים, שלא קשורים ביחס בין הכנסות והפסדים.


יש כיום תקופה מעניינת בוול סטריט, חלון הזדמנויות לחברות אינטרנט שמעוניינות להנפיק. זה התחיל עם Linkedin, המשיך עם Yandex הרוסית וכנראה ימשיך עם Zynga ו-Groupon. יש עכשיו מומנטום חיובי, והחבר'ה יודעים את זה ורוצים למקסם את ההזדמנות. מי יודע מתי היא תחזור שוב: "מה שבא בקלות, באותה הקלות ייעלם.."(שלום חנוך)

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מסכים עם כל מילה, מזמן לא הסכמתי ככה עם בלוג..

ירון אמר/ה...

אשכרה - השווי של גרופון מנופח, יותר מהשווי של גוגל כשהנפיקה

אורי אמר/ה...

ניתוח מרתק, שהולם לתחושות הבטן הלא נוחות שלי בהקשר לעסקים שאין להם יותר מדי נכסים אמיתיים

אנונימי אמר/ה...

סחתיין