יום שבת, 19 ביוני 2010

ההצלחה הגדולה של סטיב ג'ובס (חוץ מאפל)


בעוד כולנו עסוקים בSteve Jobs ובהצלחתו בApple, שווה להיזכר בחברה נוספת שהוא הקים – PIXAR.
בימים אלה משיקה PIXAR את 'צעצוע של סיפור 3' (TOY STORY). החברה שנוסדה ב- 1986 ע"י סטיב ג'ובס, השיקה ב15 השנים האחרונות 10- להיטים ביניהם סדרת TOY STORY, MONSTERS, FINDING NEMO, CARS, WALL-E, UP ועוד. כלל ההכנסות של PIXAR בשנים אלה ממכירת כרטיסים לסרטים אלו הוא מעל ל5 מיליארד דולר. למען האמת, כל סרט שPIXAR הוציאה לאקרנים הכניס מעל ל360,000,000$!

ההתחלה של PIXAR הייתה צנועה – החברה הקטנה עשתה פרסומות וסרטונים קצרים במשך כחמש שנים, ורק בשנת 1991 PIXAR חברה לDisney לצורך הפקת צעצוע של סיפור. היה זה סרט האנימציה הממוחשב הראשון באורך מלא. אותה Disney קנתה את PIXAR בשנת 2006 תמורת 7 מיליארד דולר, כולם בעסקת החלפת מניות. כך יצא שמחזיק המניות הגדול בPIXAR, סטיב ג'ובס שהחזיק 50.1% הפך להיות בעל המניות הפרטי הגדול ביותר באולפני Disney עם 7% מהחברה.

החלק השלישי בסדרת TOY STORY צפוי להכניס בסופ"ש הראשון שלו כ120,000,000$.

PIXAR לא רק מצליחה לשחרר סרטים שמוכרים כרטיסים, אלא מצליחה היטב לתרגם את ההכנסות לרווחים: מחצית מהסרטים החזירו פי 5 מעלות ההפקה שלהם, והסרט שהניב הכי פחות החזר על השקעה היא פי 3 מעלות ההפקה שלו. מדהים לכשעצמו. Finding Nemo היה הסרט שהכי נמכר בDVD. אז נכון שהורים נחשבים ל'קונים אידיאלים' שמוכנים לשלם הרבה בעבור הזאטוטים בבית, אבל למכור 40,000,000 יחידות בכסף (בעידן השכפולים) זה הישג מדהים. מכירות הסרט בDVD ניפצו את השיא הקודם שעמד על 14,000,000 יחידות. נתון מדהים לא פחות הוא שמתוך כלל מכירות הDVD של הסרט, 8,000,000 נמכרו ביום הראשון!

PIXAR לא מרוויחה רק ממכירת כרטיסים וסרטי DVD אלא גם ממרצ'נדייז: קחו את המותג CARS לדוגמא (ספידי מקווין, מכירים?) – שווי כל זכויות המרצ'נדייז של CARS הוא 5 מיליארד דולר!
סרטי PIXAR זוכים לכבוד אומנותי גדול: הממוצע של פרסי אוסקר שהם מועמדים הוא 3.6 עם 0.9 זכיות. כלומר, כמעט כל סרט של PIXAR זוכה באיזשהו אוסקר! מה שמדהים לא פחות זה שהרעיון לBugs life, NEMO, MONSTERS, ו-WALL-E עלו כולם במסגרת ישיבת עבודה אחת, אי שם בשנת 1994. כלומר, החברה ידעה איך להתמקד אט-אט בלהיטים ועבדה לטווח הארוך, הרעיון של WALL-E לדוגמא שכב 'במחברת השרטוטים' יותר מ10 שנים!

ההצלחה של PIXAR, גדולה בעיניי עוד יותר בשל העובדה שהחברה נולדה מתוך כשלון: העסק המקורי של החברה היה מחשבי אנימציה שהחברה ניסתה למכור; רק לאחר הכשלון של המכירות אנשי החברה החלו להדגים מה ניתן לעשות עם 'מחשב העל לאנימציה' הזה והחלו ליצור סרטים קצרים ולאחר מכן פרסומות. השאר כבר היסטוריה.

אין ספק שסטיב ג'ובס עשה את השקעת חייו עם PIXAR – הוא השקיע בה 5,000,000$ ומכר אותה כמה שנים לאחר מכן ב7,000,000,000$!

2 תגובות:

יוסי ח אמר/ה...

מעניין מאוד, לדעתי מה שכתוב כאן שמאז לפני 10 שנים לפיקסאר לא היה רעיון טוב לסרט..מדאיג, לא?

אנונימי אמר/ה...

סטיב ג'ובס הצליח איפה שאף אחד אחר לא - להיות יזם מצליח של 2 הצלחות ענק!