יום שני, 16 בינואר 2012

הולו מפספסת את תחזיות ההכנסות של 2011 ואולי מאבדת את היתרון התחרותי


Hulu, אתר הWebTV שהיה מס' 2 בשוק אחרי Netflix, הודיע על הכנסות של 420 מיליון דולר בשנת 2011. מדובר על עלייה של 60% מהשנה הקודמת, אבל הנתונים לא בהכרח טובים.
Hulu שינתה לפני קצת יותר משנה את המודל שלה, ממודל חינמי והכנסה מפרסומות – שהצליח לעבור את 40 מיליון הצופים, למודל שבו היא מציעה Hulu Plus שזה שירות שמתומחר סביב ה9$ (דומה לNetflix). החדשות הן לאו דווקא טובות בעיניי, ואני אסביר למה.
כמות מנויי Hulu Plus גדלה ל1.5 מיליון מנויים, שזה גידול משמעותי – אך לא מספיק. לNetflix, המתחרה העיקרית של Hulu – הייתה שנה נוראית ונטישה משמעותית של לקוחות. Hulu, כך נדמה, לא הצליחה לגייס את הלקוחות הנוטשים של Netflix. אמנם מדובר בהצעות קצת שונות ללקוח – בעוד Netflix ממוקדת בעיקר בסרטים, הרי שHulu מובילה בסדרות. אז המוצר אינו זהה, אבל התועלת ללקוח זהה – תשלום של כ9$ בעבור מגוון תכנים בפלטפורמה דיגיטילית, או בעצם אפשרות לאסקפיזם ב9$.
אז מבחינת הגידול בלקוחות Hulu Plus, קשה לאמר שזו הייתה שנה מרשימה. בחודש אפריל פירסם המנכ"ל של Hulu (Jason Kilar) חזה שHulu יגיעו לכ500 מיליון דולר הכנסות ב2011. זה מאוד מוזר עקב העובדה שבאפריל היו כבר נתוני רבעון ראשון, וודאי הערכה לאיך הרבעון השני ייראה. פספוס של 20% מהתחזית שנותן המנכ"ל הוא משמעותי מאוד.
הנתון השני שמאוד מעניין, הוא שג'ייסון צפה שהשרות 'יעבור יותר ממיליון לקוחות', וכפי שאנחנו יודעים – השרות הגיע ל1.5 מיליון לקוחות. איך יכול להיות שיש 50% יותר לקוחות משלמים מהתחזית, אבל 20% בהכנסות?
• יכול להיות שיש הרבה לקוחות 'דלת מסתובבת', שנרשמים ל3 חודשים ועוזבים
• יכול להיות שיש הרבה שימוש ב'חודש חינם' והלקוח נרשם כלקוח של השרות
• יש פגיעה משמעותית בהכנסות מהפרסום
להערכתי הנקודה השלישית היא הנכונה: Hulu הגיע ל'תקרתה של זכוכית' מבחינת היכולת לגבות הכנסות מפרסום. הוא לא מצליח למתוח יותר את ההכנסות מפרסום בהתאם לכמות הלקוחות שגדלה, וכך ההכנסות הממוצעות מפרסום – יורדות.

וכך קורה שHulu, שיכול היה לנצל את השנה הגרועה של המתחרה הגדול שלו, מאבד מכוחו. בשנת 2012 יהיה קשה עוד יותר מכיוון שDish שרכשה את Blockbuster מתכננת לעשות שימוש במותג של Blockbuster כמותג הדיגיטל שלה. המותג מאוד מוכר בקרב בתי אב בארה"ב, וודאי שיזכה למודעות גבוהה מאוד.
Hulu פספסו הזדמנות אדירה לגדול, ויצטרכו להתחרות עם כמו כולם לאחר שהיו בין האתרים הראשונים שהתחילו במהפיכה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יפה, אבל הולו שונה מנטפליקס בגלל מבנה בעלי המניות שלה (דיסני וכו') ולכן זו לא אותו מקרה

דני פ אמר/ה...

לאנונימי - אין קשר, דווקא זה שיש לה בעלי מניות כאלה ימנע מוטיבציה להתחרות