יום רביעי, 12 באוגוסט 2009

זווית נוספת לזה שFacebook רכשה את FriendFeed


Facebook הודיעה השבוע שהיא רוכשת את FriendFeed.

השרות שמוצע בFriendFeed הינו סוג של אגרגציה למידע אודות המשתמש וחבריו, אגירה והצגה של ההודעות האחרונות ממקומות שונים באינטרנט.

מי שזוכר, כתבתי כאן בעבר על מהפיכת הLifestream הנובעת מהצורך לרכז את כל המידע שיש שם, באינטרנט, אודות החברים שלנו - וזהו המקום להתעדכן. שרות FriendFeed הוא חלון הראווה המודרני שלנו, בו אנחנו מציגים את כל מה שחשוב לנו להציג לעולם - מי החברים שלנו ומה הם עושים כרגע.

אם Twitter החל את מהפיכת ה'מה אני עושה עכשיו'? עם דגש על העכשיו, הרי שאתרים כמו FriendFeed מנסים לשנות את חוויית צריכת המידע האינטרנטית שלנו. החיפוש בTwitter, למשל, הוא חיפוש מהדור ה3 - חיפוש בReal Time של דברים שקורים עכשיו. אם יש רעידת אדמה ביפן - נמצא על זה הרבה יותר מידע באונליין בTwitter כי אנשים כותבים על זה עכשיו מאשר מידע בGoogle - שם זה יגיע רק אחרי יום-יומיים לעמוד מס' 70,657...ואף אחד לא יידע שקורה ביפן משהו.

כולם עוסקים בLifestream, וזו רק תחילת המהפיכה. אני מעריך שרשתות חברתיות יצטרכו לשנות את הממשק שלהם לידידותי ונגיש כמו Posterous שמאפשר יכולת העלאת מידע לבלוג גנרי - בצורה מיידית (משלוח מייל או תמונה - וזה שם).


הרכישה של Facebook את Friendfeed אומרת שכנראה גם Facebook מזהה את המגמה הזו ורוצה להתחזק. החל משורת הסטטוס, ודרך הרצון לאפשר לעדכן באונליין - ולדעת מה החברים שלי עידכנו, שיתוף פעולה עם FriendFeed ואולי הטמעה של הכלי הזה יאפשר 2 דברים:


  • הצגה יותר אינטגרטיבית במקום אחד של תוכן ממקומות נוספים, כלומר Facebook ממשיכה לנסות להיות הפלטפורמה החברתית המובילה ולא רק להתחרות באחרות. עצם ההצגה של Facebook מידע מרשתות אחרות אמור לתת לה להיות 'האמא של הרשתות' או מה שנקרא Mother Ship, כלומר 'חללית האם'..

  • יכולות החיפוש של Facebook משתדרגות אל מעבר לרשת עצמה- החוצה, אל כל הפלטפורמות והמידע בהם שמופיע בFriendFeed

כל הצורך באגרגציה של המידע הוא רק בחיתוליו, אתר Checkusername לדוגמא עושה תהליך אחר - בדיקה של שם משתמש חדש בהמון אתרים בו זמנית. אבל זו גם סוג של אגרגציה (רק הפוכה - מהמשתמש אל האתרים). בשנים הקרובות נראה מיזוגים ורכישות בתחומים האלה - כאשר הקרב יהיה על הפלטפורמה שתנסה להיות הכי 'גנרית' ומאפשרת יכולות אינטגרטיביות בין רשתות אחרות.

Facebook בעצם נלחמת בTwitter ומנסה למנוע את מגמת שינוי המובילות שנובעת מהגידול העצום במשתמשי Twitter בעולם. בחינה של 10 פרמטרים שלקחה Facebook מTwitter יכולה להראות עד כמה האיום על Facebook גדול. אז מה הפלא שמייד לאחר רכישת Friendfeed הודיעה Facebook בבלוג שלה על שיפור יכולות החיפוש בReal Time?

ספרתי כאן על המסמכים הפנימיים של Twitter שהגיעו איכשהו אל מערכת Techcrunch. באחד מהם מופיע רשימה שכותרתה - 'איך Facebook יכולים לחסל אותנו'. מאז, נדמה שFacebook משתמשת ברשימה הזו כרשימת חיסול. סעיף מספר אחד ברשימה: Real Time Search- בוצע. אני יכולח רק לנחש שהסעיף השלישי - יכולות SMS - נמצא בדרך שכן כל מי שמשתמש בTwitter יודע שזה הUSP של הכלי הזה. ניחוש שלי? Facebook בדרך להשיק יכולות SMS מתקדמות.

יהיה מעניין.

3 תגובות:

דני ב אמר/ה...

מעניןן, אחלה ניתוח

Unknown אמר/ה...

מעניין מאוד. תודה.

אנונימי אמר/ה...

דווקא בד"כ אני מסכים איתך - יש עסקאות שלוקח 6 חודשים לנהל מו"מ ולכן לא בטוח יש קשר לטוויטר..