יום רביעי, 2 בספטמבר 2009

האם Apple היא הMicrosoft החדשה?


במהלך של כעשור, Apple הופכת לנגד עינינו מחברה עם טכנולוגיה טובה ורעיונות מעולים - לאחת החברות שהכי משפיעות על הדרך שבה אנחנו מתנהגים.

אבל האמת? Apple תמיד התנהגה וחשבה 'כמו גדולה'. אתה לא מצפה מחברה קטנה שמשיקה תחרות לMicrosoft ומוציאה קו מחשבים עצמאי משלה - MAC - שתשיק את הקו הפרסומי שלה בפריים טיים בשעה שהמחיר לפרסומת נמצא בשיאו השנתי; Apple השיקה את הMAC (שנקרא אז מקינטוש) במהלך שדובר עליו שנים בשנת 1984 בגמר הסופרבול.

כבר אז החברה הציגה עצמה כסטרטאפ - אבל התנהגה כמו Corporate.

בהשקה של הiMac, בכנס הMacworld ב1998 נשא Steve Jobs נאום שיווקי מלהיב שבשיאו אמר - "It looks like from another planet, and a good Planet..".

Apple שינתה את כללי המשחק עם הiPod בשנת 2000 - iPod - Get you own הבהיר (שוב) כי החבר'ה שם רציניים, וחושבים בגדול למרות הגודל של המכשיר (קטן).

בשנת 2007, הiPhone מושק (גם הפעם בMacworld) - ושם Steve Jobs מדבר על כך שחיכה ליום הזה במשך שנתיים וחצי, וזו טכנולוגיה שמהווה פריצת דרך. (תגיעו ל3:20 בו הרגע שהוא מספר ש3 ההמצאות - מכשיר עם מסך מגע, חיבור אינטרנט חדשני וטלפון - הם בעצם מכשיר אחד: הiPhone).

וכל זה - קרה בעשור..שלא לדבר על הiTunes, הLeopard, הסדרות החדשות של הMAC, והמוצרים העתידיים כמו הגירסא שלהם לKindle של Amazon.


האם ייתכן שזו אותה חברה ששולטת רק ב1% משוק המכשירים הסלולאריים בכל העולם?

רק 25% מהSmartphone בארה"ב?

רק 50% ממכירות נגני המוסיקה ברחבי העולם?

הנתונים האלה אומרים שיש לApple עוד לאן לצמוח.

אבל מבט נוסף בנתונים - ואם מוסיפים פרמטר של חברות ומוצרים שתומכים באפשרויות לפתח אפליקציות ושרותים נוספים ע"י 3 שלישי (3rd party devlop) - הרי שApple נמצאת עם כ80%!! נתח שוק עם הiPod touch והiPhone.

אבל זה גם אומר שזו לא חברה קטנה, אלא מונופול דורסני (ויסלחו לי כל חובבי Apple - אבל רק מונופול יכול לחסום את Google Voice בשימוש בiPhone).


אם Apple שולטת בשוק האפליקציות ושולטת בשוק ההפצה הדיגיטלי, אין פלא מדוע המשקיעים נלהבים ממה שיקרה כאשר החברה תמשיך ותעמיק אחיזתה בשוק המכשירים הסלולאריים ובשוק הספרים הדיגיטליים (אם נכונות השמועות על כך).


אבל יש כאן מחיר שApple משלמת ועלול להתגלות כיקר ערך מדי - ככל שהחברה גדלה היכולת שלה לחשוב בצורה חדשנית, מהפכנית, יזמית ומחוללת מהפיכות - קטנה.

מזכיר לכם חברה אחרת ?

זה כבר קרה לMicrosoft שכיום מבצעת רכישות בשוק מנועי החיפוש ולא מצליחה בשווקים חדשים מלבד מערכות ההפעלה שלה והתוכנות שלה - עסק שבו היא פועלת שנים רבות. מאז הWindows והOffice החברה לא ביצעה מהפיכה של ממש אל השיקה מוצרים בינוניים+.


האם Apple בדרך לשם?

האם Apple היא Microsoft החדשה?

או שאולי תצליח במקום שבו חברות ענק אחרות נכשלו - ותשמור על רוח יזמית והצלחות בחדשנות עם עם עשרות אלפי עובדים?







2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יפה.
אהבתי את המאמר.

דעתן אמר/ה...

אפל היא מכבר מזמן מייקרוסופט, נראה מישהו מכם מצליח לנעלות אפליקציה לAPPSTORE בלי בירוקרטיה וכאבי ראש..