יום שישי, 3 בדצמבר 2010

נטפליקס מעוררת דיון ער על 'ניטראליות ברשת'




חזית חדשה נפתחה לנטפליקס – מול ספקיות האינטרנט בארה"ב. סטרימינג של וידאו דורש נפח תעבורה עצום והספקיות אינן מרוצות. הסיבה שהן אינן מרוצות פשוטה: המודל העסקי שלהם מאוד מסוכן. בעוד הן גובות מחיר אחיד מהצרכן (ללא קשר לכמות המידע), העלויות שלהן משתנות וגדלות ככל שנפח התעבורה גדל. ספקית האינטרנט וחברת הכבלים הגדולה בארצות הברית, קומקאסט, פנתה לחברת הטלקום ורשת הפצת התוכן Level 3 בדרישה שתשלם "עמלת השתתפות" בעלויות התעבורה של וידאו מקוון. Level 3 היא CDN (כמו AKAMAI) ומכיוון ששוק הCDN מתאפיין בירידות מחירים, סביר להניח שLevel 3 לא תשתתף בשום עלות שכזו. האם COMCAST יכולה לחסום / לפגוע בלקוחותיה מצפייה בNETFLIX?
נטפליקס ציינה שבחג המולד הקרוב עלויות תשתית הסטרימינג שלה יעלו על עלויות המשלוח של מעטפות ה-DVD המבוילות שלה! זו מהפיכה של ממש, כי כולנו תמיד התרגלנו לחשוב שעלויות הDATA נמוכות משמעותית מעלויות המשלוח. NETFLIX הגיעה לכמות כזו של צריכת תוכן עד שהדבר כבר אינו נכון לגביה. אגב, אחת החברות שנהנות מכך היא AMAZON מכיוון שלפני מספר ימים נטפליקס העבירה את שירותי האירוח לשירותי הענן של אמזון.
בשנים האחרונות, הביקוש לתעבורה גבוה משמעותית מההיצע, ולמען האמת לא בטוח שבכלל יש גבול לביקוש (כמובן תלוי במגבלת המחיר לצרכן). נפח התעבורה העולמית בשנה שעברה גדל ב-50% ל-39 טרה-ביט לשניה אבל המחיר הממוצע לספקיות ירד בפחות מ-10%. זו בעייה של ממש במודל העסקי שלהן, ומתישהו הן יהיו חייבות לחייב את הלקוח לפי הצריכה, ממש כמו בשרותי VOICE.
אגב נטפליקס, החברה עברה את קו 10 מיליארד דולר בהכנסות. מניות החברה עלו ב-290% מתחילת השנה. החברה עברה את קו ה-5 מיליארד דולר באפריל.

אין תגובות: