יום שלישי, 20 בספטמבר 2011

פייסבוק עדיין במשחק מקדים


ביום חמישי במסגרת כנס F8 שייערך בסן-פרנסיסקו, Facebook עומדת לבצע כמה השקות משמעותיות, כמו שלא ביצעה כמן זמן רב.
Facebook עומדת להשיק שרות מוסיקה, שיציע דרך שותפים מוסיקה רבים את האפשרות לשמוע מוסיקה ולחלוק עם חברים. שותפים כמו Vevo, Spotify, Raphsody ועוד יציעו תכני מוסיקה; זה יכול להפוך את Facebook להיות מפלטפורמת ההפצה החשובות בעולם, שנייה רק לiTunes.
שמועות רבות מספרות כי אותו מודל יתקיים בתכנים של סרטים: Hulu, Netflix (שהמנכ"ל שלה בBoard של Facebook) וחברות נוספות יציעו אפשרויות צפייה בתכנים דרך Facebook.
יש סיכוי שגם שחקני תוכן מתחום העיתונות יציעו מודל זהה, וכך Facebook תתכנס ל3 רגליים של Listen, Watch, Read.
יש שמועות שגם שרות הפצת תמונות (שיתחרה בInstagram מן הסתם) ואפיקציית IPad יושקו ביום חמישי.

אין ספק שכל השירותים הללו חשובים ויכולים להפוך את Facebbok למערכת הפצה משומנת של תכנים; אבל לFacebook יש חסרון גדול בעולם הסלולאר: היא לא שחקנית שם, לא חומרה, לא תוכנה, לא מערכת הפעלה, לא אפליקציות. כלום.

אני חושב שכל ההשקות האלה מפצות על מה שFacebook עדיין לא הצליחה להשיק: טלפון שיתנהג כמו הFacebook שלנו. זו יכולה להיות מערכת הפעלה, או גירסא שתתיישב על מערכת ההפעלה ותדמה את UI של Facebook. החבר'ה כבר היו בדרך לשם, ואפילו גייסו מנהל בכיר שעבד באנדרואיד, Google. אז מה השתבש בדרך?
עולם הסלולאר הוא עולם של M&A וענקים. Google השכילה לפצח, באיחור, את מערכת ההפעלה רק לאחר רכישה של אנדרואיד. אסטרטגיית 'החינם' של האנדרואיד עזרה להפוך אותה למערכת הכי מאוקטבת בעולם, אבל לא תירגמה את זה לכסף. ועכשיו Google רכשה את Motorola. גם Microsoft בהתחלה ניסתה לבד, והחליטה לרכוש את Nokia, או לפחות לעשות איתה שת"פ כזה שתצליח לקבל את כל היתרונות של יכולת ייוצר מכשירים.
Apple, כידוע, היא המובילה בעולם בשילוב בין חומרה לתונכה ומריצה מערכת הפעלה בלעדית על מכשירים שרק היא מייצרת. Facebook תהיה חייבת מתישהו להיכנס לעולם הסלולאר, ועוד מעט לא יהיה לה את מי לרכוש.
Facebook גם יכולה 'להתגנב' ולאפשר לנו לשנות את חוויית המשתמש לדומה לFacebook – שהכפתורים הכחולים ישתלטו לנו על המסך. זו איננה אסטרטגייה שתניב הכנסות, אבל תרגיל אותנו שFacebook זה לא רק אינטרנט.

מכירות הPC בירידה, המחשבים הניידים נזנחים לטובת הטאבלטים והסלולאר. Facebook כיום היא מותג חזק מאוד, אבל כדי להישאר רלוונטית גם עוד 5 שנים עליה להפסיק להתעסק במשחק מקדים ולהגע לדבר האמיתי – הסלולאר.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מעניין!

אנונימי אמר/ה...

לא מסכים, אתה צודק כעיקרון אבל הצעדים שפייסבוק עושה הם משמעותיים