יום שני, 11 ביוני 2012

אז מה זה באמת ה-Facebook App. Center ?




אז מה זה באמת ה-Facebook App. Center ?

2 החברות ששולטות היום בעולם הסלולארי הן Google (אנדרואיד) וApple (iOS). עם הראשונה אין לFacebook קשרים טובים מספיק, עם השנייה – יש, אבל איפה FB ואיפה Apple.. מה הסיכוי שApple תעזור לFB ? ולמה?

בוא נלך 2 צעדים אחורה: הצמיחה בעולם המובייל (אל מול עולם הPC לדוג') מביאה להזדמנויות רבות: Apple זיהתה את זה (או שהגיעה לשם במקרה..) עם ה-iPhone וGoogle, קצת באיחור – נכנסה לאחר רכישת האנדרואיד.
אם עד לפני כחודש היה אפשר לחשוב שFB תהיה שווה בין שווים – ההנפקה (הכושלת ביותר של חברה טכנולוגית בנאסד"ק בשנים האחרונות אם לא אי פעם) – לא משאירה הרבה מקום לטעויות מצד FB.
בהנחה שקרב הפלטפורמות (סלולאר) יישאר הזירה הקובעת לפחות בשנים הבאות, בואו נראה מה התרחישים האפשריים:
·        אפשרות א' - יש אפשרות שApple תרכוש את FB. מבחינת הררי המזומנים של Apple זה אפשרי, אבל ברמה העסקית לא ברור היתרון ברכישה שכזו. לעתים אתה מבצע רכישה ע"מ לחסום את המתחרה ודי ברור שכאן זה לא המקרה: GB וGoogle נמצאות במסלול התנגשות די קבוע. אין שום סיבה שטים קוק יוציא את הארנק ויכתוב את הצ'ק כנראה הכי גדול אי פעם – רק בשביל האגו.
·        אפשרות ב' - יש אפשרות שFB תצא עם טלפון סלולארי. אני האמנתי באפשרות הזו עד לא מזן, אבל מה שקרה לאחר ההנפקה מהווה בעייה ומקטין את הסיכוי לאפשרות כזו. עולם החומרה, ייצור הטלפונים, הוא עולם אכזר מאין כמוהו. כמה טעויות בדרך והשווי שוק של FB נמחק לחלוטין (מה שעדיין נשאר אחרי הירידה של ה40$ בשבוע שלאחר ההנפקה..). מכיוון שאפשרות שFB תשיק מכשיר משלה קצת ירדה מהפרק לבינתיים, כנראה גם יש פחות תמריץ לApple לרכוש את FB לצורך מהלך של חסימה (ראה אפשרות א')
·        אפשרות ג' - Apple וGoogle יישארו השחקניות העיקריות בזירה, FB תצטרך להמציא את עצמה מחדש או למצוא נישה חדשה ולכבוש אותה ולהיות 'מלכת הביצה'.
כנראה שמה שקורה עכשיו זו אפשרות ג'. ונכון, FB לא יכלה לצפות מראש מה יקרה לאחר ההנפקה אבל יש לה את כל הסיבות להשקיע את כל מה שהיא יכולה ב – Facebook App. Center. הרי יש מי שגורס שאחת הסיבות העיקריות לרכישת סמארטפון ולצמיחה המדהימה של Apple עם מכירת מכשירי הiPhone היא רק בזכות FB. מה הסיבה העיקרית שהייתה לרכוש מכשיר שכזה לפני כמה שנים? לבדוק את חשבון הFB שלי כל כמה דקות..
ועכשיו, באה FB ומזכירה לנו את חלקה בהצלחה ובצמיחת הסמארטפונים. 7 מתוך 10 האפליקציות הנמכרות לiOs ו6 מתוך אלה של האנדרואיד הן באינטגרציה מלאה לFB. בפיתוח אפליקציה כיום המפתחים מתלבטים האם לפתח לiOS או לאנדרואיד, אבל די בטוח שגם ילכו על FB. אז ברגע שיש את הApp. Center הזה, FB ממסמרת את המובילות שלה ומוודאת שהאפליקציות יעברו משם. בעצם, היא הגשר היחידי – יש כאן הזדמנות לפלטפורמה יחידה שלא משנה אם פיתחת לiOS או לאנדרואיד – תהיה חייב לעבוד עם FB. רוב הסיכויים שהאפליקציות המובילות יעברו תמיד דרך FB!
וזו גם דרך מצויינת לשמור על קשר עם המפתחים: פנייה אל מקבלי החלטות ומובילי דיעה זה ממש Common Sense בשיווק – ויכולת לנהל דיאלוג עם במפתחים של האפליקציות – דרך פלטפורמה שכזו – היא החלטה נבונה של FB.

חנות האפליקציות החדשה של FB היא הזדמנות אבל הכרחית במציאות העסקית אליה נקלעה החברה לאחר ההנפקה. זו הדרך להפוך איום להזדמנות, לייצר שוק חדש ומובילות בתחום החברתי-סלולארי. עם בעיות עתידיות קדימה ובלי הרבה יכולות לפתח מערכת משל עצמה לMobile – זו יכולה להיות האפשרות היחידה של FB להישאר רלוונטית בתחום המובייל גם בעתיד.







תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

סחתיין, אבל עדיין יש סיכוי שFB ישיקו טלפון