יום שישי, 5 ביוני 2009

האם Bing הוא מנוע חיפוש מתאים לקבלת החלטות?


השתמשתי בו בימים האחרונים. מלבד העובדה שבעברית הוא לא בשל מספיק (כתוב Beta בצורה ברורה) – השאלה היא האם המנוע אינו לוקח אותנו אחורה לתקופת הפורטלים.
יש האומרים שBing הינו מערכת היברידית של פורטל ומנוע חיפוש – אבל אינו טוב בצורה מושלמת באף אחד מהם.
עד כמה המנוע אינו בשל? חיפוש של שמי "יריב לבסקי" מביא 10 תוצאות בלבד. בGoogle יש 130 תוצאות. סטייה באחוזים של יותר מ1000% ואבסולוטית – הבלוג שלי מופיע בGoogle ולא מופיע בBing.
בהנחה שלא רבים מחפשים אותי אלא מונחים יותר פופולאריים...הסטייה כמובן רבה הרבה יותר.

מצד שני, באתר באנגלית - הדפסת המילה Honda נותנת תוצאות של משוקים של כלי הרכב, אבל גם של תכניות מימון פיננסיות וחלפים לרכב. כלומר ההקשר רחב יותר מהמילה עצמה.

זה קונספט מעולה – הגולש צריך להתרגל לזה. בהנחה שMicrosoft יחדדו וישפרו את המנוע שלהם, צפוי קיץ מעניין. אהבתי את הכיוון של הפרסומת של Bing – Decision Engine נשמע טוב. גם בסלוגן – It's time to Bing &Decide.
עוד יותר אהבתי את הפרסומת הזו וגם זו - שמציגות סיטואציה שכולנו מכירים. עומס התשובות שמקבלים בחיפוש. וזה אומר שMicrosoft ביצעו מחקר (אני מנחש) וגילו שרוב האנשים טרודים מתוצאות החיפוש – כבר הזכרתי ש 42% מהחיפושים נערכים מחדש (נניח כשאי כותב מחדש מילה נוספת ו או משתמש במלים אחרות), ו25% מהחיפושים מסתיימים כשאנו לוחצים על כפתור 'הקודם' (Back) בדפדפן.
התובנה השיווקית איתה באה Microsoft לקמפיין היא שהתוצאות אינן עוזרות לנו לקבל החלטה
(ריבוי תוצאות לעתים מבלבל..) – ולכן החברה בחרה להתמקד בנושא קבלת ההחלטה – Decision Engine.

מצד שני, ע"מ להצליח כמנוע קבלת החלטות אפשר (וצריך) לשפר הקשרים חברתיים (מה החברים שלי בחרו?) הקשרים סמנטיים רחבים יותר (חיפשת Honda – רוצה מערכות סטריאו לרכב?), התייחסות לכל הSocial Media (בלוגים, רשתות חברתיות ועוד – כרגע נראה שיש שם מה לשפר..) וכמובן – תוצאות בזמן אמת (מה עכשיו אנשים אומרים על Honda בTwitter? אולי תגלה שמי שרכש את הדגם שאתה מחפש – מאוד לא מרוצה).
המקום שבו Microsoft פספסה הכי הרבה הוא ההתייחסות למגמות עכשוויות – האינטרנט מתעדכן כל הזמן במידע. לעתים המידע הכי עדכני הוא בעל ערך רב יותר מדיוק החיפוש. אם אני קונה Honda ובשבוע האחרון התגלו תקלות בכמה רכבים – בקרב מעט לקוחות שקנו, נניח 10 לקוחות - זה מידע בעל ערך רב יותר בשבילי לקבלת החלטת הקנייה, מאשר הוידאו של הפרסומת של Honda.
חסר לי כאן שילבו של יכולות שכבר קיימות – נניח משהו בין Google Trends על המונח שאני מחפש וTwitter Search (לא רק בTwitter – בכל הבלוגים ופוסטים). תארו לכם שבכל חיפוש המנוע היה מציע לכם גם Feature של המקומות הכי פופולאריים בשבוע האחרון - שמדברים על המילה שחיפשתם.

אם Microsoft הייתה ממצבת את Bing כReal Time Decision Engine – הערך המוסף לגולש והבידול מGoogle – היה גדול יותר!
אני לא מבין איך אפשר להתעלם מכל התכנים שנכתבים ע"י הגולשים – ולקשר אותם לתוצאות החיפוש.

אז במונחי קבלת החלטות – Microsoft מצליחה להרחיב את מאגר המידע גם בלי שביקשתי – וזה מעולה. אני חושב שעל מנת שנתפוס את Bing כמקום לקבל החלטות – צריך לעבוד על שאר הפרמטרים שהזכרתי. תשאלו את Ask.com שיצאה לפני כ3 שנים בקמפיין עצום – הצליחה להגדיל נתח שוק בטווח הקצר – אך איבדה אותו לאחר מכן בחזרה. במנוע חיפוש – אין מקום לתפיסות, תדמיות וכו' – אם התוצאות שאתה מקבל הן לא ברמה שאתה רגיל אליה – אתה חוזר למקום בו חיפשת קודם.

6 תגובות:

אחד שמבין.. אמר/ה...

אהבתי מאוד את הניתוח.
זווית ראייה של השוק, לא של משתמש.
סחתיין!

גוגליסט אמר/ה...

אין מצב שGoogle לא יתנו בראש!

אנונימי אמר/ה...

חבל שלא בדקת את xRank שהוא למעשה חלק מבינג.. נותן מענה ל Google Trands
www.bing.com/xrank

הרצלייני אמר/ה...

אני בדקתי את xRank - עושה חלק מהעבודה, לא הכל

אנונימי אמר/ה...

לStinberger - זו הבדיוק הנקודה: גם אם יש דבר כזה xRank (ובעברית הוא כמובן לא עובד..) - אם הני לא מודע לזה - זה אומר שיאן.
זה מה שיריב טוען - ובצדק.

Unknown אמר/ה...

פוסט מעולה. יופי של אינסייט.
אני מסכים שיש מקום ליותר תוכן גולשים עם יכולות פילוח משוכללות.