יום שני, 27 ביולי 2009

Rattle and Apple..


מקורות יודעי דבר (כמו FT), מספרים שApple בדרך למהפיכה צרכנית נוספת.

השמועות מדברות על כך שהחברה תשיק מחשב Tablet (יש הקוראים לו מחשב לוח בשל גודלו הקטן), עם מסך מגע שרוחבו 10 אינץ'. Apple כנראה גם במו"מ עם ספקי תוכן על אספקת תכנים למוצר.

החברה מכוונת לעונת הקניות של סוף השנה, כלומר כריסטמס. ואם זה היעד - כנראה שהחבר'ה בApple רציניים.


אז מה כל זה אומר? ולמה השוק רועש וגועש?

כל הסיכויים הם שApple מתכוונת להשיק מוצר בקטיגורייה דומה לזו של הKindle של Amazon, שהוא קורא ספרים אלקטרוני עם מודל עסקי ברור של שרות - אתה עושה מנוי לקריאה של כמות ספרים ועיתונים - ומקבל גישה לכל התוכן הזה בנגישות רבה (עם חיבור אינטרנט). וזה אומר שאתה בכל יום מקבל את העיתונים הגדולים בארה"ב - ישירות אל הKindle שלך.

Apple, שצופה מהצד בהצלחה של הKindle יודעת את הנתונים הבאים - Amazon מכרה מעל לחצי מיליון מוצרים. מעל ל10% מהמכירות של הספרים החדשים של Amazon - הם דיגיטליים דרך הKindle. כלומר אפס עלויות הפצה, אפס עלויות ייצור - וחברה שיש לה זכויות יוצרים מגדילה את הריווחיות פלאים על כל ספר שכזה. אגב, כל Kindle יכול לאחסן מאות ספרים, והזמן שלוקח להוריד כל ספר חדש (דרך החיבור האינטרנט שבמכשיר) - לוקח כחצי דקה בלבד!


מעבר לזה, Amazon 'גוזרת קופון' על תיווך של העיתונים הנקראים דרך הKindle. מנוי שנתי לWSJ או NYT עולה בסביבות ה10$, ומנוי חודשי - כ2.5$. מודל הכנסות קבוע של דמי מנוי הוא מאוד אטרקטיבי בשל יציבות ההכנסות שהוא טומן בחובו, בניגוד למודל בו צריך למכור 'מכשירים' בכל רבעון. לחברות כמו Apple וAmazon זה מודל הכנסות מאוד אטרקטיבי.


המנהלים בApple, יושבים ורואים שוק חדש שצומח (ספרים דיגיטליים) עם יתרון לגופים בעלי יכולת הפצה (כמו iTunes), ועם מודל עסקי מגובש של דמי מנוי חודשיים. 'אנחנו יודעים איך לנהל את העסק הזה' - הם חושבים לעצמם. יצרנו את הMAC הiPod, הiPhone והApple T.V. 'וודאי שנצליח גם במהפיכה כזו, לא?'


אז שזהו, שיש סיכוי סביר להניח - שכן.

אל Apple, חלוצת המהפיכות חזר לא מזמן סטיב ג'ובס לעבוד במשרה חלקית. הוא עדיין לא בריא לגמרי, הוא כנראה קצת תשוש מניתוח וטיפולים ממושכים. אבל, היי, גם ברבע של סטיב ג'ובס עדיין יש הרבה יותר יזמות וחזון מאשר הרבה מנהלים אחרים!

מלבד עובדה זו, Apple שזוכה להצלחה רבה מאוד עם הiPhone שלה מחפשת את ה'אס החדש', זה שאיתו היא יכולה 'להכות גלים' בבריכת החדשנות. גם תעשיית הסרטים מקווה שApple תצליח, ותציל את ההכנסות מסרטים שסובלות מנגע הפיראטיות וההורדות הלא חוקיות. בהנחה שגם עם המכשיר החדש Apple תעבוד לפי מודל של דמי שימוש, כנראה שצריכת התכנים - הסרטים והסדרות - תניב הכנסות לחלק מהתעשייה. 'זה יהיה מכשיר צבעוני ושטוח אל מול המכשיר המיושן בשחור לבן של Amazon' התבטא מישהו מתעשיית ההוצאה לאור.


בזווית הישראלית אפשר להניח שגם אם iDigital תייבא את המכשיר לארץ הרי שללא התכנים (הספרים) הוא יהיה בעל ערך מוגבל מאוד - אולי רק לעיתונים ומגזינים. שיתוף פעולה בין הוצאה לאור שתאפשר העברה של אלפי ספרים לגירסא דיגיטלית תהיה קריטית להצלחת המכשיר בישראל.


אז האם סטיב ג'ובס והצוות שלו יצליח לעורר (שוב) מהפיכה בדרך שבה אנחנו צורכים תוכן ומידע?

אם נהיה סבלניים - נדע תוך כמה חודשים. ההימור שלי? כן, ובגדול.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אכן מרתק - אני קונה מניות של Apple...

Unknown אמר/ה...

מעניין מאוד. תודה.
לדעתי בסופו של דבר זו שאלה של זכויות יוצרים. השאלה היא האם אפל פספסו את רכבת זכויות היוצרים הספרותיות או לא.

יקי אמר/ה...

מהכרותי עם אפל..הייתי מהמר שהם לא פספסו כלום אלא ימציאו מחדש איזשהו מודל של זכויות יוצרים