יום שישי, 31 ביולי 2009

קצת על עסקת Yahoo!-Microsoft...


לאחר שנה וחצי של מו"מ, שמועות, הכחשות וניחושים - נחתמה עסקת Yahoo!-Microsoft.


  • במסגרת העסקה, Yahoo! תשתמש בBing, מנוע החיפוש החדש של Microsoft.

  • הגדלת כמות החיפושים תאפשר לMicrosoft לשפר את המנוע ולצמצם הפער מGoogle

  • Yahoo! תתמקד בעסקי הפרסום ותזנח כמעט לחלוטין את עסקי מנוע החיפוש

  • סינרגיה? אל תמהרו לפתוח את בקבוקי השמפנייה



בכל צד המכירות והשרות לקוחות אל מול הלקוחות הרוכשים מודעות תמשיך לטפל Yahoo!. על פניו, שימוש שכזה (מה עוד שהתוצאות חיפוש ישאו את הביטוי - Powered By Bing) הוא נסיון של Microsoft לקנות נתח שוק בשוק מנועי החיפוש, עם שת"פ עם החברה השנייה בנתח השוק שלה - 8%. הראשונה, אין צורך להסביר, היא חברה אחרת עם נתח שוק של מעל ל65% בארה"ב. שיתוף הפעולה בין Yahoo-Microsoft יניב נתח של כ30% בארה"ב. מכובד, אבל עדיין רחוק מGoogle. אפילו רחוק מאוד. בעצם אפשר להסתכל על זה כאילו לMicrosoft יהיה נתח של כ30% עם Bing.

מבחינה פיננסית, המצב שונה. שני שליש מהנתח החדש של Bing עדיין מגיע מYahoo! (20% מהשוק) ושם 88% מהרווחים נכנסית ישירות אל Yahoo! ורק 12% אל Microsoft. רגע, וודאי תאמרו, האם זו עסקה טובה לMicrosoft? הרי החברה עדיין תישא בעלויות R&D של המנוע, אבל בעצם ב66% מההכנסות ממנו - תקבל רק 12%! כלומר, מהתוספת של 20% נתח שוק שהיא כרגע 'רכשה' היא תקבל רק 12% מהם אבל עלויות הפיתוח שלה נשארות זהות. החלופה השנייה היא להמשיך ולפתח את Bing ולכבוש נתחי שוק לאט-לאט. כנראה שבMicrosoft לא חושבים שזו אסטרטגייה נכונה בגלל הזמן שייקח לחברה להיות דומיננטית, או בגלל שהם לא מאמינים שBing יביא שינוי דרמטי. כמה חודשים אחרי ההשקה, לאחר מסע פרסומי נרחב - יש סיכוי שMicrosoft הבינה שהשקת Bing הינה מהלך מיותר ועדיף פשוט לרכוש נתח שוק.

WJS טוען שMicrosoft 'על הסוס' עם הWindows 7, Bing, עסקי הPlaystation החדש ועוד.

מצד שני, Google Apps. מתקדמים בצעדי ענק, הChrome מתחיל לפזול לכיוון מערכת הפעלה בנוסף להיותו דפדפן, האנדרואיד מצליח לעשות הרבה טוב לGoogle, בעוד שMicrosoft סובלת מנחיתות בעולם הסלולאר. אפילו Microsoft אומרת זאת בפה מלא.

הצעד האחרון מנטרל מתחרה אחד (Yahoo!) ושם את כל הביצים בסל אחד - מנוע החיפוש של Microsoft. משני מתחרים לGoogle נותר אחד, ויש סיכוי שבטווח הארוך צעד כזה ישפיע דווקא לטובה על נתח השוק של Google.


אז מי ינצח - Microsoft או Google?

שתיהן. הזרועות הארוכות שלהן רק מתעצמות ומגדילות הפער מהמתחרים. Apple פועלת בשווקים אחרים, ולשתי חברות הענק האלה בינתיים צפויים עוד הרבה רבעונים חיוביים...

2 תגובות:

גדי אמר/ה...

ניתוח ממש מעניין, כנראה שגם האנליסטים חושבים כך - מניית מייקרוסופט לא עלתה..

רועי אמר/ה...

אז לקנות את המנייה, או לא?