יום שלישי, 4 במאי 2010

Google נכנסת לעסקי הטלויזיה?


עד כמה השקה של פתרון מבית Google יכול להשפיע על צריכת הטלויזיה? לא בטוח שמספיק.
עד כמה Google הייתה מעוניינת לשים מודעות פרסומיות גם במסך הטלויזיה בסלון? כנראה שהרבה מאוד.

'הדיבור' כרגע אומר שGoogle משת"פת עם Sony, Logitec וIntel על סוג של Set Top Box שיתחבר לטלויזיה ויאפשר לשלב גלישה ברשת תוך כדי הצפייה.
כמה מאיתנו רוצים לעשות את זה? מעטים מאוד להערכתי.

אבל אם לGoogle תהיה קופסא בסלון שלנו (מה שממש לא פשוט לעשות אגב – יש גם ככה המון קופסאות בבית וצריך סיבה טובה ופתרון מאוד נוח כדי שזה יצליח) תהיה לה דריסת רגל ב2 מקומות חדשים / ישנים:
הראשון – זהו נדל"ן פרסומי חדש- תחום ישן אבל שוק חדש – פרסום בטלויזיה יכול להיות מנוע צמיחה של Google. אבל עוד נדל"ן פרסומי יכול להגדיל את ההכנסות אבל לא יפתור את הבעייה הגדולה שמשתקפת בדו"חות כל רבעון מחדש: לGoogle יש תלות מוחלטת בהכנסות מהפרסום (אפשר ללמוד מההשוואה שערכתי מול Microsoft), רובן ככולן של ההכנסות שלה מגיעות ממקור אחד בלבד. ולכן עוד נדל"ן פרסומי יגדיל את ההכנסות אבל לא יהווה כיוון אסטרטגי מספק.
אבל כנראה מה שיותר מעניין את Google הוא, איך לא, להיות חברת תקשורת.. (גם על זה כתבתי – בגלובס). Google כנראה חולמת להיות חברת טלויזיה, Operator שמעביר אלינו תוכן וגובה כסף. להחליף את חברות הכבלים והלווין.

החזון הזה, אינו פשוט כלל וכלל. רבות החברות שנכשלו בתחום הזה כולל Microsoft שנכשלה בשלב הבסיסי של פתרון ברמת החומרה לסלון (הMedia Center הידוע) ולא השכילה לייצר שוק חדש ושימושים חדשים. גם Apple חביבתינו לא רוותה נחת עם מיזם הApple TV, וגם אם מנהליה יאמרו שבח על הפרוייקט הרי שיחסית למיזמים ומוצרים שApple השיקה - המשקל הסגולי שלו הנמוך ביותר. אי ןלו שום השפעה על הדרך שבה לקוחות הקצה צורכים את התוכן שלהם. חברות נוספות ניסו ועדיין מנסות, ואפילו הכיוון אינו ברור: האם זה צ"ל חלק ממכשיר הטלויזיה עצמו? רק אפליקציה? לחבר סטרימר מהמחשב בחדר (ומה עושים עם הכבילה של החוטים?) או לחבר מדיה סנטר (HTPC) ישירות לטלויזיה (קצת מגושם, גדול ויקר שלא לדבר על סירבול התפעול – מי רוצה מחשב בסלון?). גם Boxee עליה כתבתי כאן הרבה השיקה פתרון מעניין שמשלב בין חומרה לתוכנה - אבל הוא עדיין בתחילת הדרך.

לGoogle אין נסיון רב בפרוייקטי חומרה (להוציא מכשירים סלולאריים והיא בתחילת הדרך גם שם) והיא איננה לקוחת תמיד בחשבון שיצרן ציוד טכנולוגי (Vendor) אינו יכול להשיק מוצר מתוחכם ללא פתרון של מענה ללקוחות. Google מנסה למכור מכשירי אנדרואיד ישירות לצרכן דרך אתר אינטרנט ולא בהכרח מצליחה. לGoogle אין סניפים כמו שיש לApple, ובטח שלא טכנאים עם טנדרים שיכולים להגיע עד בית הלקוח ולפתור את הבעייה שתתעורר כאשר הטלויזיה לא תעבוד לו.

האם Google מעוניינת להציע צינור חכם יותר שיאפשר חיבור של טלויזיה ע"ג האינטרנט, או שהיא חומדת בעצמה את עסקי הOperators (כבלים ולווין) ובעתיד תתחיל לעשות הסכמים עם חברות תוכן?
אני מהמר שהתרחיש השני הוא מה שמופיע בתכנית האסטרטגית, אבל מוכן להכפיל את הכסף על זה שהיא תיעצר רק בתרחיש הראשון. מלבד הצלחה חד פעמית של מנוע חיפוש, Google לא הצליחה ליצר מהפיכות עד כה והסיכוי שהיא תצליח היכן שכולם נכשלו – לא גדול בעיניי. הדבר המשמעותי ביותר שהיא יכולה לתרום לשינוי הוא שApple תרצה גם היא להכניס כמה ש"חים (או דולרים) מעסקי הטלויזיה. ואז, רבותיי, יש סיכוי שמשהו אכן ישתנה...

אין תגובות: