יום שלישי, 4 במאי 2010

תמחור מטרה: האם הiPad יכול להציל את תעשיית התוכן?


אם בiPhone לקח לApple כמעט חודשיים למכור את מיליון היחידות הראשונות, הרי שעם הiPad זה לקוח פחות ממחצית הזמן. בהנחה שהקצב הזה יימשך, הרי תוך שנתיים-שלוש יהיו בעולם מעל ל50 מיליון מכשירים. לiPhone זה לקח 3 שנים, לiPad כנראה ייקח פחות זמן.

אחת התעשיות שתוכל להמציא עצמה מחדש היא תעשיית התוכן; קחו למשל את המגזינים. Popular Science נמכר במחיר של 4.99$ בדוכן העיתונים בארה"ב, ודרך הAppstore מחיר כל גיליון הוא – 4.99$. אין הבדל.
אבל ברכישת מנוי שנתי יש הבדל דרמטי – מנוי רגיל למגזין שנשלח דרך הדואר עולה 12$ ל12 גליונות; מה המחיר בiPad? לפי התכנון של המו"ל שלו – המנוי השנתי ל12 גליונות בiPad יעלה 29.9$.

ממה נובע ההבדל המשמעותי?
קודם כל, במגזין יש הכנסות רבות מפרסום שעוזרות להוזיל את המחיר, ואילו הפרסום הסלולארי / דיגיטלי של Apple רק בתחילת הדרך.
אבל הסיבה האמיתית היא – המחיר יהיה 29.9$ כי זה מה שהלקוח יסכים לשלם.. בדיוק כמו שבYellow גובים מאיתנו כמה שקלים יותר על חלב וקוטג' ואנחנו משלמים כי הנוחות שבחוויית הקנייה הזו בעינינו שווה יותר מכמה שקלים.
חוויית השימוש בiPad תהיה מדינה יותר מקנייה בYellow, ולכן Apple והמו"ל לא מתמחרים לפי עלות אלא לפי כמה שהם יכולים לגבות.. הנחת היסוד שלהם היא ש4.99$ בעולם הסלולאר / דיגיטאל הוא סכום שהלקוח ישלם.

יש כאן חדשות טובות לתעשיית התוכן שיכולה לחזור ולגבות סכומים בעבור התוכן. ויש כאן חדשות טובות בעבור Apple: מלבד העובדה שאם יש כסף שמתגלגל, כנראה Apple תדע לוודא שחלק יגיע אליה, היא מייצרת ערך גדול מאוד עבור המון חברות שעד עתה שברו את הראש כיצד לשפר את המודל העסקי שלהם. ועכשיו, לאחר השקת הiPad אין לי ספק שרובן מסתכלות בתקווה על הראשונים ופורצי הדרך (Popular Science ו-TIME הן נמצאות שתיהן במקום מצויין הן ב TOP PAID והן בgrossing apps.) – ומאחלות להן הצלחה. תעשיית התוכן (אולי) מגלה את האוקיינוס הכחול שלה, ונותנת לרב החובל של Apple להובילה בבטחה לשם.

אין תגובות: