יום רביעי, 7 ביולי 2010

מה הולו צריכה לעשות בדרך לבורסה?



מנכ"ל HULU, Jason Killar התבטא לאחרונה לא פעם אודות הרצון של HULU לבצע הנפקה בבורסה ונראה שהחלום שלו מתקרב ובא. האתר HULU הושק לפני כשנתיים ומציע תכני טלויזיה - לצפייה דרך האינטרנט. האתר HULU הוקם כסוג של 'נסיון' של האולפנים להבין וללמוד אודות האפשרויות הטמונות באינטרנט, מתוך הנחה ש'הבא להורגך – השכם לשדרו..'. HULU נמצא בבעלות של NBC Universal, News Corp. וDisney. עד כה התוכן ששודר בHulu היה איכותי, מעודכן, כולל סדרות שמשודרות בכבלים – ולא נדרש שום תשלום בעבור הצפייה בתוכן. ממש חינם. כמות הצופים באתר גדלה במהלך השנתיים האחרונות עד שהגיעה למסה קריטית של קצת מעל ל42 מיליון צופים קבועים, ומאז לא גדלה כמעט. למרות שהצמיחה נעצרה, HULU נחשב לשחקן משמעותי בשוק אתרי הוידאו, הרבה אחרי Youtube אבל במקום השני והמכובד.
לפני כמה ימים הכריזה HULU על שרות "Hulu Plus" שמציע תכנים לצפייה – ובתשלום. על פניו זוהי הזדמנות מצויינת בעבור Hulu להגדיל את כמות הצופים שלו. ראשית, יש קהל גדול שאינו מתאפיין בהכרח באופי טכנולוגי ומוכן לשלם בעבור תכנים איכותיים. מעבר לזה, אם HULU יודע לתת תכנים איכותיים בחינם, וודאי שבתשלום יצליח להציע תכנים איכותיים יותר.
חשיפת שרות Hulu Plus גילתה שעדיין יש פער גדול משרות אידיאלי ומספק כפתרון צפייה עיקרי. נכון לעכשיו השרות אינו מציע תכניות שהופקו לכבלים, צפייה בארועי ספורט עכשווים בזמן אמת, אין תכנים של CBS VIACOM או HBO. נדמה שנכון לרגע זה, התמורה בעבור המחיר – איננה משתלמת כל כך לצרכן. אמנם 10$ לחודש (מחיר השרות) זה סכום זניח למדי אך רוב התוכן שמוצע חינם בHULU - הוא איכותי למדי.
אולי זה מפתיע, אבל המודל העכשווי של HULU עובד לא רע עד כה – ההכנסות מפרסום הניבו לHULU בשנת 2009 הכנסות של כ100 מיליון דולר בשנת 2009 והצפי לשנת 2010 הוא בין 200-250 מיליון דולר. ההערכה הרווחת היא שהרווח ינוע סביב 70 מיליון דולר. אלו נתונים יפים, אבל אינני בטוח שהם יספקו את ציבור המשקיעים – אם החברה תיסחר. מה עוד שלא ברור מהיכן תגיע הצמיחה של HULU מכיוון שכמות המנויים (כפי שציינתי) הגיעה לישורת מסויימת.
אין ספק שHulu Plus יכול להיות שרות מנצח ולתרום לשורת ההכנסות של HULU שכיום ניזונה בעיקר מפרסום; HULU צריכה לנהל את השינוי הזה ולהגדיל את הפער בין התוכן החינמי לזה שבתשלום, על מנת להצדיק את תשלום אותם 10$. אבל HULU חייבת לעשות את זה בזהירות ("ברגישות ובנחישות..") כדי לא לאבד את 40 מיליון המשתמשים.


יריב לבסקי

משנה למנכ"ל
דורי מדיה ספייק

אין תגובות: