יום שני, 19 ביולי 2010

משבר הסיליקון הוא המתנה של אפל - סיכום הדברים עד כה



השבוע לאנס ארמסטרונג נפל מאופניו באחד מהקטעים בטור דה-פראנס, בפעם המי יודע כמה. אבל להבדיל מפעמים רבות – הוא התקשה לחזור לאופניים ולהמשיך כאילו שום דבר לא קרה. ספורטאים אמיתיים, כאלה שהם ווינרים, הופכים להיות כאלה לא בזכות זה שהם כמעט לא נופלים או נכשלים, אלא בזכות זה שכאשר הם נכשלים – הם מייד מתעשתים בחזרה וממשיכים מחדש אל עבר הניצחון. לאנס ארמסטרונג היה כזה, אלא שהגיל התחיל לשחק תפקיד והנפילה השבוע מאופניו כנראה תהיה הנפילה האחרונה שלו במירוץ הטור דה-פראנס.

ולמה אני נזכר בלאנס ארמסטרונג? כי מה שקרה לApple השבוע הזכיר לי ספורטאי ענק, שבפעם הראשונה נתקל במכשלה. ואם הוא רק יצליח לעקוף אותה וללמוד ולהשתפר – המכשלה תעזור לו להתקדם. השבוע, לאחר שהכחישה מכל וכל את הטענות כאילו יש איזושהי בעייה במכשירי הiPhone4 שהשיא לפני כמה שבועות, Apple התרצתה וניסתה לבצע סוג של תיקון. תיקון קטן, שאולי לא יספק את הקהל שלה.
התקלה שהתגלתה וההתעלמות של Apple במשך כמה ימים מכל הקריאות הקוראות לה לתקן את המכשיר כמעט וגרמו לה לחוות משבר תקשורתי קשה. Apple עלולה לשלם מחיר כבד מאוד שמחירו יהיה תדמית לא טובה ש'תלכלך' את המותג הכ"כ אהוד על הצרכנים ושמשדר ממשק מותאם למשתמש ואמינות של מכשירים. המשבר הזה יכול לבוא לידי ביטוי במכירות ובבעייה שאח"כ יעלה סכום גדול יותר לתקן אותה. משבר 'הסיליקון' (לא בחלב אבל הטראומה דומה) של אפל יכול לפגוע בה בצורה משמעותית, אולי יותר ממה שסטיב ג'ובס חושב. יכול להיות, אגב, שסטיב ג'ובס חושב כך כי עד כהApple לא חוותה משבר משמעותי.

ומה קרה בפועל?
סטיב ג'ובס הבין שיש כאן בעייה גדולה מכדי להתעלם ממנה: למרות שלטענתו בעיית האנטנה איננה ייחודית רק לIPHONE, הוא החליט לחלק לכל הלקוחות שלו כיסוי למכשיר שאמור למנוע את הבעייה. אבל רגע, יש כאן כמה סימני שאלה בדרך:
סימן שאלה ראשון - אם אין בעייה, למה לחלק בחינם כיסוי? (בכל זאת עולה כסף..)
סימן שאלה שני - פעם ראשונה ששמעתי שסטיב ג'ובס טוען שאין לו משהו ייחודי..ושהבעייה הזו מתרחשת בעוד מכשירים.הזהו אותו סטיב ג'ובס שאנחנו מכירים?
סימן שאלה שלישי - בשביל למנוע את משבר הסיליקון של APPLE (ע"ע משבר הסיליקון בחלב של תנובה), ג'ובס פותר אותו ע"י כיסוי פלסטיק או סיליקון. הפתרון הזה מעיד שיש בעייה אבל יכול להיתפס כפתרון לא מספק.

יש לי תחושה שהסאגה הזו עדיין לא הסתיימה, שהמכירות קצת ייפגעו ושAPPLE תיאלץ לבצע משהו יותר דרמטי מחלוקת כיסויי סיליקון.

כך או כך, APPLE בחרה להתייחס ולא להתעלם - וזה כבר חדשות טובות מבחינתה.
לגבי ההמשך - הכל תלוי בAPPLE שתוכל לקבוע האם המשבר הזה יסתיים בפגיעה במותג (התעלמות מהבעיות) או בחיזוקו (תיקון גורף של כל המכשירים ישמר את התפיסה של החברה כדואגת לצרכנים). Apple תבחר האם כמו ספורטאי – היא תצליח לקום מהר על האופניים ולרכב בחזרה. אם היא תצליח לעשות זאת, המשבר הראשון והמשמעותי שהיא חווה כחברה יעבור בקלות והיא תתחזק עוד יותר ותרוויח נקודות נוספות באמון הצרכנים. ואם היא תצליח לעשות זאת – הרי שהמשבר הזה יהיה 'מתנה' עבורה.

תגובה 1:

Hitesh Godara אמר/ה...

go and visit https://www.ytviews.in/ for youtube viewership, likes, and comments, Best website for youtube marketing and promotions.