יום רביעי, 11 באוגוסט 2010

פייסבוק מבצעים מהלך ונכנסים לתחום הלוקיישן לאחר שפיספסו רכישה של פורסקוור

מה יותר זול – לקנות חברה מוכנה או להקים עסק חדש?
זו שאלה קלאסית, ונדמה שלFACEBOOK יש תשובה מקורית: לקנות חברה בשביל להקים עסק חדש.
כאשר FACEBOOK הבינה שעליה לתת מענה מיידי לתחרות מצד FOURSQUARE (הזכרתי את החברה כמה פעמים בעבר: שרות LOCATION BASED שאתה מבצע רישום לפי מקומות שאליהם אתה מגיע), היא רצתה לפתור את הבעייה בצורה הפשוטה – לרכוש את המתחרה.
לאחר שהתפרסם שמו"מ בין FACEBOOK וFOURSQUARE 'נפל' על 30,000,000$ (FACEBOOK הייתה מוכנה לשלם 120M$ ואילו החבר'ה של FOURSQUARE רצו 150M$). המו"מ התפוצץ.
מה FACEBOOK עשתה? רכשה את HOT POTATOE, ובזול (10 מיליון דולר בלבד) ועומדת לסגור את החברה ולהעביר את מי שניהל אותה (ג'סטין שפר) להיות אחראי על שרות הlocation של FACEBOOK. וכך, הרכישה של FACEBOOK הופכת לסוג של 'HEADHUNTING':
השאלה העיקרית – מה תעשה FACEBOOK – האם תתחרה בשרות FOURSQUARE או תתממשק אליו. אני מניח שהיא תבחר לחבור אליו ולהציע שרות על בסיסו ולא לייצר תחרות ישירה עם כל המשתמשים בשרות FOURSQUARE.

FOURSQUARE בינתיים גייסה כסף מקרנות הון סיכון בשווי של 95 מיליון דולר, נמוך יותר ממה שFACEBOOK הציעה. האם היה נכון לבעלי החברה 'להתפשר' על סכום של 120M$ ולהימכר לFACEBOOK? כנראה זה לא רק הכסף אלא הזהות – FACEBOOK היה מאפיל על מפעל חייהם וזה מוקדם להם מדי לוותר על החלום שלהם. זה מוכיח שיש להם זוג בי_ _ _ (לכל אחד..) אבל לאו דווקא פרגמטיות: יכול להיות שתחרות מצד FACEBOOK תמוטט את FOURSQUARE לחלוטין.

מה FACEBOOK יכולה לעשות עם שרות LOCATION? מה לא, בעצם. חיבור בין מיקום של אנשים, חברים, עסקים, הצעות עסקיות ורומנטיות וכו'. גם פלטפורמת המשחקים מקבל תשדרוג משמעותי כאשר היא עוברת לעולם האמיתי המבוסס LOCATION: דמיינו לכם משחק מונופול ענקי ברחובות תל אביב שאפשר לרכוש כל בניין, לשלם מס מעבר וכו' – בדיוק כמו במונופול! אתם קולטים את הפוטנציאל???...

הולך להיות ממש מעניין בתחום של הLOCATION, וזה שFACEBOOK החליטה להביא מישהו ייעודי לזה ('עם קבלות') אומר שהיא לוקחת ברצינות את העסק הזה.

ונשאר רק לשאול: איפה GOOGLE בכל העניין הזה?

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אחלה ניתוח.
מרתק

ישי אמר/ה...

מאוד מעניין, אכן התחום שהולך להיות הכי חם באינטרנט / סלולאר (שילוב של שניהם) ב2011