יום שישי, 2 ביולי 2010

המרוויחה הגדולה מהכניסה של גוגל לשוק הרשתות החברתיות


חברת Google, כך אומרות השמועות, עובדת על פרוייקט שנקרא Google Me ואמור להתחרות בFacebook. אתם זוכרים את Google Wave שהושק לפני כמה חודשים בבאז גדול? לא בטוח שאתם זוכרים, וכנראה שאתם לא משתמשים.
מה הסיכויים שGoogle תצליח להתחרות בFacebook עם מיזם עצמאי? מאוד נמוכים. לFacebook יש מעל ל500 מיליון חברים רשומים ואני לא מאמין שמישוה יצליח ליצור שרות מתחרה לFacebook. רוב האנשים יישארו היכן שהחברים שלהם נמצאים ולFacebook יש כזה פער אדיר ובלתי ניתן לצמצום.

אז מה Google צריכה לעשות על מנת לנסות ולמנוע מFacebook להשתלט על כל חלקה טובה ? הרי נתונים שפורסמו מראים כי אנשים מחפשים בFacebook ופחות בGoogle, והאתר שהכי שוהים בו הוא Facebook וכבר לא Google. השרות העיקרי שמציעה Google הוא חיפוש קצר ולא מחייב, ולכן השהות באתר קצרה מאוד ולא מחייבת. Facebook, מאידך, מציעה שהות ארוכה לכל אורך הגלישה, מעין 'אכסנייה' שמספקת את רוב השרותים והגולש כמעט ואינו צריך לצאת החוצה אל אתר אחר.

Google צריכה לחפש כיוון אחר – לספק שרות שאינו קיים כיום, כי רשת חברתית לעולם תהיה Facebook. כל פיתוח שGoogle תציע בפרוייקט החדש שלה – Facebook תוכל להציע גם. וגם אם נניח שGoogle תצליח להשכיל ולייצר שרות שמספק משהו חדשני וגדול מספיק שיכול להגיע לכמה עשרות עד מאות משתמשים, מה הסיכויים שהוא יצליח?
למען האמת, מעט מאוד שרותים ב3 שנים האחרונות הצליחו לייצר הצלחה שכזו – בעיניי זה רק Twitter, HULU וFoursquare שהצליחו, כל אחד בתחום שלו – לייצר חווייה חדשנית ולהגיע גם לעשרות משתמשים. מה שGoogle צריכה לעשות זה פשוט להשקיע ולרכוש בכל פעם את החברות האלה, (דבר שהיא עושה בד"כ) ולשלב אותם בשרותים שלה. אפילו למתג את הדור הבא של השרותים על מנת שלא תיתפס רק כמנוע חיפוש.

בכל אופן, הקרב ממשיך להתלהט בזירה וכמו תמיד, נכונה האימרה 'שניים רבים – השלישי לוקח'. Apple יכולה לשבת ולראות כיצד מאמצי השיווק של Google מתמקדים בקרב (שכנראה) אבוד מראש. Apple כבר מצאה והצליחה לחדש בשנים האחרונות – מחברת מחשבים (MAC) לחברת הפצה של מוסיקה (iTunes) וחברה שמייצרת נגני אודיו (iPod) לחברה שמייצרת מכשירי סלולאר (iPhone) ועכשיו חברה ממציאה נישה חדשה – (iPad). גם עכשיו, המאמצים של Google בקרב מול Facebook מצויינים לApple ויעזרו לה להגדיל את הפער ממתחרותיה בדרך להיות חברת הטכנולוגיה מספר 1.

יריב לבסקי,
משנה למנכ"ל דורי מדיה ספייק

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

ניתוח כל כך נכון..