יום רביעי, 19 בינואר 2011

בחזרה לעתיד – קריאת העיתונים משתנה לנגד עינינו: רופרט מרדוק משיק עיתון דיגיטלי ראשון ושנה את מודל הAppstore בדרך

כל מי שיש לו IPad מכיר את התחושה של לשבת בסלון בסוף היום, להוציא את הiPad ולקרוא מגזינים ועיתונים. נדמה שהמכשיר הזה הומצא בעיקר לצורך הזה. אגב, מי שעדיין אין לו IPad – יש סיכוי גדול שאוטוטו יהיה לו מכשיר שכזה– הנתונים מראים שמכירות הiPad פוגעות במכירת המחשבים הניידים. אז עוד כמה שנים בחלק גדול מבתי האב בישראל יהיה מכשיר טאבלט אחד לפחות.

החווייה של קריאת המגזין במכשיר IPad מאפשרת לנו לקרוא יותר. אתר Read it later (אתרIP שמאפשר לשמור משהו באינטרנט ולחזור לקרוא אותו לאחר מכן) ביצע ניתוח של קריאה של מעל ל100 מיליון מאמרים. הממצאים ברורים: מי שרכש IPad והחל להשתמש בו שינה את הדרך שבה הוא גולש: הוא ביצע מעבר מקריאת תוכן בשעות היום במחשב האישי / מקום העבודה אל דפוס אחר לגמרי, של קריאת התוכן בערב בשעות המאוחרות יחסית (החל מ20:00 עד 23:00) דרך הiPad.

גודלו של המכשיר, משקלו הנמוך והנגישות של המידע יוצרים לנו פורמט של עיתון דיגיטלי חדש. אין פלא שרופרט מרדוק, אייל המדיה הוותיק זיהה את המגמה במהירות ומשיק בימים אלה את 'The Daily', העיתון הדיגיטלי הראשון. זהו עיתון שקיים רק בפורמט דיגיטלי ולא ניתן לרכוש אותו / לבצע מנוי לפורמט מודפס.
העיתון, שמחירו כנראה יהיה סביב 0.99$ למנוי שבועי או 4.25$ למנוי חודשי יתאפשר לקריאה דרך האינטרנט ודרך אפליקציית iPad. התוכן היומי יקודם באמצעים דיגיטליים כמו טוויטר, Youtube או Facebook. בדרך להשקתו שינתה Apple את מדיניות גביית התשלומים בAppstore והשיקה לצורך כך מחיר חודשי קבוע לשרות. זו מהפיכה של ממש שעוד תשרת חברות רבות אחרות שנאלצו עד היום לגבות מחיר בכל פעם מחדש שהלקוח צרך תוכן, או שפשוט גבו מחיר חד פעמי על הורדת האפליקצייה. על מנת לעשות מנוי למגזין הלקוח יכול לאשר גבייה חודשית קבועה, מה שיאפשר מעכשיו לעשרות שרותים לעבור למודל הזה, ולהמון חברות לעשות כסף בדרך זו. גם Apple, שגובה חלק מההכנסה על מכירת האפליקצייה כנראה 'תגזור קופון' כלשהו.

אבל לא רק Apple תרוויח, אלא גם המוציאים לאור: נתונים מראים שלמרות גידול במכירות הiPad, יש ירידה ברכישת מגזינים בכל חודש: מגזין Vanity Fair מכר בנובמבר 8,700 מגזינים דרך הIPad לאחר שבאוגוסט הוא מכר כבר מעל ל10,000 מגזינים כאלה. מגזין Wired מכר באוגוסט 100,000 מגזינים דיגיטליים דרך הAppstore אבל באוקטובר הוא מכר רק 22,500 מגזינים. האפשרות לעשות מנוי חודשי קבוע תעזור לשנות את התימחור של המגזין ותמנע מהלקוח לקבל בכל חודש מחדש החלטה על רכישה, דבר שפוגע כיום במכירות. המוציאים לאור ממתינים בקוצר רוח למודל החדש של Apple

אין פלא, אם כן, שבאינטרנט נפוצו שמועות על מיזם חדש בשם Next Issue Media שמאגד כמה מו"לים ומתכנן להשיק פלטפורמה למכירת מגזינים שכאלה. אין לי ספק שהמיזם הזה והמגזין הדיגיטלי The daily של מרדוק מתחילים במהפיכה שתשנה את הדרך שבה חלקנו קוראים. למו"לים יש אינטרס, לחברות הטכנולוגיה יש כדאיות כלכלית ואם גם לנו זה הכי נוח וטבעי, אז כנראה שזו המהפיכה הבאה שתהפוך את העיתון המודפס לפחות ופחות רלוונטי.

תגובה 1:

אחד אמר/ה...

זאת הסיבה שהחליפו את המנכ"ל!