יום שני, 10 בינואר 2011

השווי של פייסבוק מוגזם והמלצה קטנה למנייה

נכון, אני לא אנליסט. אבל שווי של 124 מיליארד דולר בשוק המשני (Secondary market) שם ניתן לרכוש מניות מעובדי Facebook וכך בעצם 'לעקוף' את עצם היותה לא ציבורית – הוא שווי מוגזם.

קודם היה זה גולדמן זאקס שרכש מניות בעצמו ואיפשר ללקוחות נבחרים שלו לרכוש גם מניות; השווי שניתן אז לFacebook היה 50 מיליארד דולר. אוקיי, זה מניח את הדעת (יחסית) למרות שזה עדיין שווי מאוד-מאוד גבוה.
עכשיו מסתבר שיש אנשים שרכשו מניות של

Facebook בשוק המשני לפי שווי 124 מיליארד דולר.

ההערכות הן שFacebook תונפק במהלך השנה הקרובה (בשל הגבלה הנובעת ממס' כמות בעלי המניות הרבים שלה עכב המכירה דרך גולדמן זאקס). האם היא תצליח לעבור את השווי של 124 מיליארד דולר?

גם לשם השוואה, Apple היא אחת מהחברות הכי גדולות בעולם, לעתים מס' 2 בשווי שוק ולעתים מס' 3 או 4. השווי שלה הוא 300 מיליארד דולר וההכנסות שלה רק מהiTunes הן זהות לכל ההכנסות של Facebook: 2 מיליארד דולר. ההכנסות של Apple לכלל 2010 לא פורסמו עדיין אך הן צפויות להיות סביב 45 עד 48 מיליארד דולר. האם יכול להיות פער של פי 24 מההכנסות של Facebook ורק פי 2 עד 4 מהשווי?

Facebook מוכרת חלום, וזה משהו שמעלה את השווי בצורה משמעותית. אבל יכול להיות ששווי השוק שלה מתקרב (אפילו 50% זה קרוב) לMicrosoft וGoogle?
אני חושב שכולם רוצים חלק מהחלום שקוראים לו Facebook, ומה ששונה כאן הוא שאפשר להרגיש את החברה הזו: כל משתמש Facebook חווה באופן אישי את השינוי שהשרות הזה עשה לחיים שלו. לבנאדם הממוצע, קל יותר להרגיש את התרומה של Facebook מאשר של Microsoft, Google או Apple. אבל הרמה הפילוסופית לא תמיד זהה לרמה העסקית, ותכלס', לא בטוח שFacebook בכלל נמצאת בליגה של החברות האלה. הרצון של אנשים להיות חלק מהחלום הזה גורם להם לרכוש מניות במחיר גבוה, מוכנים לשלם פרמייה רק בשביל להשתייך לחלום הכי עכשווי.
בעיניי יש גם תרומה של הסרט The Social Network לכל הBUZZ הזה וכמובן שזכייתו של מארק צוקרברג לאיש השנה של מגזין TIME הוסיפה עוד. אבל יש קצת שיגעון בכל מה שקשור להערכת השווי.

דרך אגב, אם אתם רוצים לחלום Facebook אבל קצת יותר מחוברים לקרקע, שווה לשים לב לחברה אחרת (אלטרנטיבה שפוייה לסכום מינימלי של 2 מיליון דולר שדורש גולדמן זאקס להשקעה בFacebook). יש חברה שקוראים לה Snap Interactive, שהיא מניית פני (כלומר במחירים מאוד זולים ושווי חברה נמוך). החברה הזו השיקה אפליקציית היכרויות לFacebook וההכנסות שלה היו 2 מיליון דולר ברבעון האחרון, ושווי שוק של קצת מעל 80 מיליון דולר. המנייה הזו מייצגת את חלום Facebook בצורה זהה – והמנייה עלתה ב1000% רק בחודש האחרון. למי שמעוניין, STVI.OB היא הTicker שלה ושווה לסכן כמה דולרים ואולי להרוויח בגדול. אבל תזכרו, זו לא המלצה לרכישת המנייה כי אחזור על מה שכתבתי בפתיחה: אני לא אנליסט....

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

צודק לגבי פייסבוק