יום שני, 24 בינואר 2011

כמה מחשבות על מה שקורה בגוגל

Google פיטרה את המנכ"ל אריק שמידט - ומינתה במקומו את לארי פייג' (אחד משני היזמים).

נכון, יכול להיות שזה בגלל אובדן המיקוד של Google:
• העבודה הרבה על Google Wave וחוסר ההצלחה
• ההשקעה הרבה בסין – וחוסר ההצלחה בה
• עבודה במקביל על 2 מערכות הפעלה: אנדרואיד וכרום, כל אחת מתחילה להצליח אבל הן לא מצליחות להשתלב (לפחות כרגע)
• העבודה ברבה על Google TV – וחוסר ההצלחה
ולא לשלכוח את הכשלון האחרון: חוסר יכולת לרכוש את GROUPON גם במחיר של 6 מילירד דולר.

מערכת היחסים בין יזם – למנכ"ל השכיר שהוא מביא היא לעולם איננה פשוטה. היזם רואה את המנכ"ל השכיר מנהל את 'מפעל חייו' (של היזם) ויש לו הרבה הערות. וודאי שהמצב מסוך יותר אם מדובר ב2 יזמים, או 2 מהיזמים הכי מצליחים שהיו כאן והקימו את אחת מחברות הענק: Google.
אבל Google היא עדיין One trick pony, ורוב הכנסותיה עדיין מגיעות ממקור אחד: פרסום במנוע החיפוש. (תראו את המנייה בתקופה של אריק שמידט - האם הוא באמת לא הצליח ליצור ערך לחברה? ממחיר של 100$ למחיר של 600$ - היי, זה בכלל לא רע..)

הכי קל להסביר כאן למה המנכ"ל לא הצליח ברשימה שפורטה כאן, אבל לעולם לא נדע את הדינמיקה האמיתית בקבלת ההחלטות: יש למנכ"ל כ350,000,000 סיבות לשמור על פיו סגור (גובה הפיצויים שלו).

אני מהמר שתוך שנה Google תביא מנכ"ל אחר, ולא בטוח שגם הוא יעשה את העבודה כראוי. לארי פייג' אולי יזם מאוד מוצלח, אבל לנהל נושאת מטוסים כמו Google עם כל עשרות אלפי העובדים ואל מול התחרות ושני יזמים שנושפים בעורף זו וודאי משימה לא פשוטה.

עוד הערה אחת על הדרך: Apple פירסמה שג'ובס חולה ושהוא פורש - ורק לאחר מכן פירסמה דו"חות מעולים. Google פירסמה דו"חות מצויינים ורק אז שיחררה את המנכ"ל. בדרך השנייה אפשר בטעות לחשוב שאולי הד"וחות לא היו מספקים מספיק וזו הסיבה לעזיבתו של אריק שמידט.

כך או כך: השוואה בין ג'ובס לשמידט לא יכולה להיעשות, הראשון יזם על שהמציא 3 קטיגוריות שעוד יישארו זמן רב (iPod, iPhone וiPad), הקים חברה, פוטר ממנה וחזר אליה בשביל להביא אותה לשווי העצום בתולדותיה ושווי מס' 2 לחברה בנאסד"ק; השני מנכ"ל שכיר שניווט בין הטיפות והמשיך במומנטום אך לא השאיר אחריו מורשת רבה.

תגובה 1:

גוגלר אמר/ה...

GOOGLE נכשלת ב10 שנים האחרונות