יום שבת, 23 בינואר 2010

השבוע שעומד להיות יהיה כולו של Apple


בלי קשר לדו"חות המדהימים שפירסמה Google (ולעובדה שהמנייה שלה ירדה בצורה לא ברורה), השבוע בזירת הבשורות יהיה של Apple.

ביום שני לאחר סיום יום הראשון של המסחר בנאסד"ק החברה תשחרר את הדו"חות שלה. יש מגוון דיעות על מה שהנתונים יציגו מבחינת מכירות והכנסות, אבל (כמעט) כולם צופים המשך מגמה מאוד חיובית בצמיחת החברה.

ביום רביעי, כנראה, המוצר שעדיין לא דובר עליו, הiSlate או מה ששמו לא יהיה, עומד להיות מושק. באוקטובר 2001 סטיב ג'ובס השיק את הiPhone הראשון ואמר 'מעתה, האזנה למוסיקה כבר לא תהיה כפי שהייתה'. אבל מה שסטיב ג'ובס לא סיפר לנו, הוא על המודל העסקי המדהים שצמח מiTunes שהפך להיות זרוע ההפצה הדיגיטלית הגדולה בעולם עם נתח שוק של כמעט 70%! יש מגוון דיעות מדוע הAppstores אינן מתאימות או נכונות אסטרטגית (קראו אחת מעניינת).

כולן שגויות.

Apple הצליחה, במודל מעניין שמשלב את החומרה וה'גן הסגור' של התכנים - ליצור מודל עסקי מנצח. ביום רביעי נראה האם סטיב ג'ובס וApple ישנו גם את מודל צריכת תכני הוידאו כמו שעשו עם המוסיקה. השבוע התבשרנו שGoogle משנה את המודל העסקי של Youtube במעט, ומשיקה ערוץ סרטים בתשלום (סרטי פסטיבל סאנדאנס). זה אמור לקרות היום. המודל דומה לזה של Netflix (השכרה לזמן קצוב לצפייה באינטרנט). Google עושה את זה בלי קשר לApple אבל עיתוי ההשקה אינו מקרי. עדיין, רוב הסיכויים שהזרקורים יופנו השבוע אל ההשקה של המוצר החדש של Apple שיכול לשנות את הדרך שבה אנחנו צורכים תוכן. אני לא חושב שמעולם לא יצר מוצר חדש שעדיין לא הושק - עניין רב כל כך בקרב הצרכנים שעדיין לא קנו אותו.

השמועות על שמו (iSlate?), העיצוב שלו (כמה ניחושים ..), המודל העסקי, כמות רשתות וערוצי הטלויזיה שהוא אמור לכלול, הדרך בה אפשר להפעיל את מסך המגע ועוד ועוד. גם השמועה שiTunes עומד להיות שרות אינטרנטי ולא רק תוכנה במחשב הוא מהפכני לא פחות לדעתי.


אם נחזור לרגע לאותה השקה של iPhone באוקטובר 2001, מחיר מניית Apple היה אז 9 דולר בלבד.

כיום אנחנו מדברים על 210$.


אבל מלבד הסקרנות הכלכלית והעיסוק במנייה, הסיפור האמיתי הוא היכולת לשנות את הדרך שבה מאות מיליוני אנשים צורכים ורוכשים את התוכן שלהם.

נחכה ל'יום רביעי הגדול'.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מה שסטיב ג'ובס הציג היה IPod ולא איפון