יום שני, 13 באפריל 2009

6 דרגות של הפרדה?

שש דרגות של הפרדה הוא מושג בתפישה הפופולרית של מדעי החברה המתאר את הרעיון לפיו כל שני אנשים בעולם מקושרים ביניהם על ידי חמישה אנשים אחרים לכל היותר.
שש דרגות ההפרדה התגלו מחדש בשנת 1967 באופן בלתי-תלוי על ידי סטנלי מילגרם, פרופסור מאוניברסיטת הרווארד שביקש לבדוק בכמה אנשים יש צורך על מנת ליצור קשר בין כל שני אנשים בארצות הברית. כדי לבדוק זאת ביצע מילגרם את הניסוי הבא: ראשית בחר מילגרם שני אנשי יעד - אחד מהעיר שרון במסצ'וסטס, והשני מבוסטון. בשלב הבא הוא שלח 160 חבילות לתושבים אקראיים בוויציט'ה (Wichita), קנזס ובאומהה (Omaha), נברסקה וביקש מהם להשתתף במחקר. החבילות כללו תקציר של המחקר, מידע על אנשי היעד, גלויות, וסדרת הוראות. ההוראות ביקשו מאנשים אליהם הגיעו הגלויות לשלוח גלוית מעקב להרווארד כדי לעקוב אחר החבילות, ולנסות לקרב את החבילה לאנשי היעד באופן הבא: אם האדם שקיבל את הגלויה מכיר את איש היעד באופן אישי, עליו לשלוח לו את החבילה ישירות. אחרת, עליו לשלוח את החבילה לאדם שיש לו עימו היכרות אישית, ושלדעתו הוא יוכל לקרב את החבילה לאיש היעד. רבה הייתה הפתעתו של מילגרם כאשר בתוך ימים אחדים כבר הגיעה חבילה אחת ליעדה, כשהיא עוברת דרך שני אנשי-קשר בלבד. בסופו של דבר הגיעו 42 מהחבילות ליעדיהן. באמצעות גלויות המעקב ידע מילגרם כמה אנשים דרושים היו כדי להעביר את החבילות. כך הוא מצא שהמספר החציוני של המתווכים שנדרשו כדי להעביר את החבילות ליעדיהן הוא 5.5, ובמעוגל - "שש דרגות של הפרדה".
כמובן שהרשתות החברתיות של היום יכולות להראות לנו שהרעיון אכן אפשרי למימוש, וישנן רשתות שאפשר ממש לראות את הדרך ממני – אל אדם שרשום ברשת החברתית – דרך כל הקשרים המשותפים לנו.
זו פתיחה מאוד ארוכה לספר על זה שכבר כיום ישנן טכנולוגיות פרסום שמשתמשת בקשרים חברתיים – חברת Media6degrees עוקבת אחר המבקרים הקבועים בפרופיל שלי רשת חברתית, ולפי ההעדפות שלי (נניח ספורט ואופניים) – היא שותלת אצלם פרסומות בנושאים אלה. כלומר ההנחה היא שמה שאני אוהב – גם חבריי הקרובים אוהבים. השם בו בחרה החברה (6 דרגות) קצת ציני כי היא בעצם מקצרת את כמות האנשים בה יש צורך להעביר מסר שיווקי בימים אלה – 2...
מעניין? http://www.media6degrees.com/

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הייתה פארודיה על זה עם משחק טריוויה לגבי כמה זמן ייקח לכ"א להגיע אל קווין בייקון -
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_Degrees_of_Kevin_Bacon

אנונימי אמר/ה...

אחלה - קצת ארוך מדי בשביל אינטרנט; קצר..