יום שישי, 22 במאי 2009

מודל עסקי של Facebook - הגולם שקם על יוצרו


על פי האגדה, הגולם מפראג הוא גולם שנעשה בידי רבי יהודה ליווא, מהר"ל מפראג, בן המאה ה-16, אשר יצר את הגולם כשנתגלתה מזימה של עלילת דם. על פי המסופר הגולם שימש את יוצרו כשליח נאמן והטיל אימה על מפיצי העלילה הנוראה. מדי ערב שבת הרב הוציא את רוח החיים מתוך הגולם מחשש פן יחלל זה את השבת, והגולם היה מוטל כגוש חומר עד צאת השבת. באחד מימי שישי, שכח הרבי להוציא ממנו את רוח החיים והגולם חילל את השבת וסיכן את הגויים שחיו בעיר. הרב רדף אחריו והשיגו מחוץ לפתח בית הכנסת העתיק "אלטנוישול" בפראג. שם הוציא ממנו את רוח החיים והגולם התנפץ לרסיסים. לפי המסופר נותרו שרידי גופו מונחים בעליית הגג של בית הכנסת עד ימינו. על פי האגדה, על מצחו של הגולם היו חקוקות האותיות "אמת", והמתתו בוצעה על ידי הוצאת האות א' כך שהכיתוב הפך להיות "מת".
האגדה התפשטה בקרב יהדות אירופה והביטוי הגולם שקם על יוצרו הפך להיות שגור בפי כל.


למה אני מספר לכם אגדת עם מהמאה 16?

כי הסיפור על המודל העסקי מאחורי Facebook הזכיר לי את הגולם שקם על יוצרו. מידע שנחשף על המודל העסקי שמאחורי הרשת החברתית המצליחה בעולם מגלה כי ההכנסות של העסקים ועסקאות מסביב ובFacebook עולות על ההכנסות של החברה עצמה.

בעוד החברה מדווחת על הכנסות של כ500 מיליון דולר מפרסום ברשת החברתית, ההכנסות של גופים אחרים ואפילו אנשים פרטיים כתוצאה - גדולות אף יותר. Zynga, חברת אפליקציות שמפתחת גם אפליקציית טקסס הולדם (עם 41 מיליון מנויים!) לFacebook מוכר צ'יפים להימורים באפלקצייה - בשווי של יותר מ100 מיליון דולר!! (חלקם נמכר גם למשתמשי Myspace). לפחות עוד כמה חברות חוצות את רף ה10 מיליון דולר הכנסות מאפליקציות דומות.


אין זה מפתיע אותי בכלל שFacebook שוקלת לצאת עם פלטפורמת תשלום משלה - לפעילויות סביב הרשת החברתית. הדבר יאפשר לה להתחיל לגבות אחוזי סליקה סביב כל ההכנסות - ובעיקר יעזור לה למנוע מהגולם - לקום על יוצרו...

אין תגובות: