יום שלישי, 19 במאי 2009

בא לשכונה בחור חדש: מנוע חיפוש Wolfram Alpha

היום אנחנו נמצאים בעידן ה3 – הדור ה3 של החיפוש, כתבתי על זה בעבר.
מנוע חיפוש חדש, Wolfarm Alpha, הושק בימים אלה. המנוע מתיימר לספק תשובות מדוייקות וברורות לשאלות, ואפילו מתפאר בדיוק מרבי של מידע שאפילו Google לא מצליח.
הנה סרטון ההדגמה שלהם.

אבל, ותמיד יש אבל, המנוע החדש פותר בעייה שכבר לא ממש קיימת. למען הדיוק – הבעייה כבר לא מעניינת. אני לא חושב שיש הרבה אנשים שמחפשים מידע ונתקלים בתוצאות לא מספקות מGoogle.
מה שכן, לGoogle יש חסרונות בעולמות הweb2.0, הרשתות החברתיות והמיידיות של המידע. כל מה שקורה עכשיו, שכ"כ זמין בTwitter – לא נגיש בGoogle.
אבל המנוע החדש, Wolfarm Alpha מתיימר לתת מידע יותר מדוייק לשאלות שאתה שואל ברשת.
אבל היום החוכמה היא לא לתת לך תשובות אלא לאמר לך מה אחרת עליך לשאול, ומה האנשים שדומים לך חיפשו ובדקו. בעוד Wolfarm Alpha מנהל נתונים בטבלאות, ולכן יכול לבצע חישובים בעצמו, הרי שGoogle ממפה את המידע ומפנה אותך אליו בלי חישובים.
את ההבדל בין 2 מנועי החיפוש הללו אפשר להבין מה יקרה אם נחפש (תיאורטית) בשניהם את השאלה כמה ילדים נולדו בשנה שמדינת ישראל הגיעה לגיל 60. בעוד Google יחפש עמודי אינטרנט עם המשפט הזה ויכול למצוא עמוד בו מופיעות כל המלים (לדוגמא אם יש בעמוד משפט כמו – "בשנת 2000 נולדו לברוך שהיה בן 60 המון נכדים; אחד מהם נולד ביום העצמאות, אותו יום בו נודלה גם מדינת ישראל"). המנוע החדש – WA – יריץ שאילתא על טבלאות, יצליב נתוני למ"ס עם שנת הקמת המדינה וייתן לנו תשובה מהימנה.
השאלה עד כמה השאלות שאנחנו מחפשים היום ברשת – התשובות שלהן נמצאות בבסיסי נתונים...

מעבר לזה הבחירה בשם הלא שיווקי הזה היא מעניינת. מצד אחד, מספיק בטוחים בעצמם שנצליח להגות את השם שלהם בצורה נוחה – Wolfarm. מצד שני אומרים לנו שהוא Alpha, כלומר אפילו לא הגענו לגירסת הבטא..

אני סקרן מאוד לראות האם מנוע שכזה יצליח, ומעריך שברמה השיווקית אין מספיק מקום מלבד שחקני נישה בשוק מנועי החיפוש. ואם המנוע החדש מנסה לתת מענה בנישה של Google אך עם תוצאות מדוייקות יותר – עליו למצוא נישה אחרת, חלופית.

תגובה 1:

ירון אמר/ה...

מעניין, מסכים שהבעייה שהוא פותר - איננה באמת בעייה של הלקוחותמצד

שני - מה היית מנבא בהשקת גוגל?...